موکب قافله عاشقی؛ ایستگاه بچه‌های مسجد در بدرقه زائران اربعین
موکب قافله عاشقي؛ ايستگاه بچه‌هاي مسجد در بدرقه زائران اربعين

موکب قافله عاشقی؛ ایستگاه بچه‌های مسجد در بدرقه زائران اربعین

قافله عاشقي، موکب‌ ثبت شده توسط کانون فرهنگي و هنري مسجد حضرت محمد رسول الله(ص) منجيل است که هر ساله با کمک بچه‌هاي مسجد به پذيرايي از زائران مي پردازد.
شناسه خبر : 51050 تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۰۹:۴۹

به گزارش روابط عمومی ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور از استان گیلان، در آزادراه رشت_ قزوین حوالی شهر لوشان موکبی برپا شده است که ایستگاه بچه‌های مسجد در پذیرایی و بدرقه دلداگان حسینی است. موکبی که با اهتزار پرچم‌های « یا حسین» و «یا ابوالفضل» و طنین نوای مداحی تداعی گوشه‌ای از همایش اربعین حسینی است.

 

این موکب از موکب‌های ثبت شده توسط کانون فرهنگی و هنری مسجد حضرت محمد رسول الله(ص) منجیل است که هر ساله با کمک بچه‌های مسجد، اعضای کانون‌های فرهنگی هنری شهرستان رودبار و خیرین برپا می‌شود.

 

 

موسی بقایی نژاد که مدیر موکب بوده و مدیریت کانون محمد رسول الله (ص)را نیز عهده‌‌دار است در خصوص موکب «قافله عاشقی» گفت: موکب مردمی « قافله عاشقی» شهرستان رودبار از 31 مرداد در خروجی استان گیلان شهر لوشان در پارکینگ اتوبان دایر شده است.

 

وی با بیان اینکه روزانه پذیرای بیش از سه هزار نفر زائر و دلداده حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از سراسر گیلان، استان‌های‌ همجوار و کشورهای حاشیه دریای خزر بوده‌ایم افزود: این موکب به لحاظ موقعیت جغرافیایی، واقع در شهر لوشان است که از نظر آب و هوایی و گرمای شدید شباهت بسیاری به موکب‌های کشور عراق و موکب‌های مرزی دارد.

 

 

بقایی نژاد از برپایی 12 غرفه جهت خدمت‌رسانی به زائران و دلدادگان اهل البیت(ع) در موکب خبر داد و اظهارکرد:۶ غرفه بهداشت و سلامت، پذیرایی، فرهنگی، مادر و کودک، حسینیه و آشپزخانه ویژه کمیته‌ خواهران است که غرفه بهداشت و سلامت به کنترل قند خون و فشارسنج، تامین داروهای مورد نیاز و ضروری، هماهنگی‌ با درمانگاه‌ها و اورژانس و هلال احمر می‌پردازد.

 

وی غرفه پذیرایی ویژه خواهران را از دیگر غرفه‌های این موکب برشمرد و اذعان کرد: غرفه مادر و کودک به نمایش تصاویر شخصیت‌های کارتونی(ایرانی اسلامی)، رنگ آمیزی و نقاشی با موضوع اربعین جهت آشنایی کودکان با نهضت عاشورا و اربعین، اهدای جایزه تصاویر شهدا و سربند و ... پرداخت.

 

 

به گفته مدیر کانون محمد رسول الله(ص) منجیل، زیارت مجازی و نمایش انیمیشن کربلا، عفاف و حجاب و تقدیم روسری و گیره به میهمانان، توزیع سربند، زیارت نامه اربعین، اجرای طرح زیارت زائران اربعین به نیابت از یک شهید، توزیع بنرهای خودرویی شعار اربعین 1402 (حیاتناالحسی) از خدمات ارائه شده در غرفه فرهنگی است.

 

وی ادامه داد: 6 غرفه هم ویژه برادران بود که خدمات یکسانی به زائران ارائه دادند.

 

بقایی نژاد اذان گویی توسط نوجوانان مکبر، برپائی نماز جماعت، پخش ادعیه شامل زیارت عاشورا، دعای عهد، قرائت سوره فجر، توزیع بنر و سربند، مشارکت دهه نودی‌ها و هشتادی‌ها در بخش‌های مختلف موکب در کنار پیر غلامان، پر کردن فلش (مداحی) برای زائران، پخش کلیپ تصویری شب‌ها، برپائی مراسم عزاداری و توسل بعد نماز مغرب و عشاء، دعوت از دانش آموزان جهت سرکشی و حضور در موکب، نصب بنر بزرگ تصاویر شهدای مقاومت، نصب و تهیه دروازه قرآن در ورودی موکب، پارکینگ مناسب و آماده سازی سرویس بهداشتی، استراحتگاه و نمازخانه، حضور روحانیون جهت پاسخگویی به سوالات شرعی و ...غرفه واکس و رفع نیازمندی‌های ضروری را از دیگر خدمات موکب مردمی قافله عاشقی شهرستان رودبار به مردم اعلام کرد.

 

 

وی از برپائی مراسم شب وداع (روزهای پایانی فعالیت خادمین موکب)با حضور بیش از هزار نفر خبر داد و بیان کرد: این مراسم با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان برگزار شد که هر ساله با استقبال مردم همراه است. 

 

مدیر موکب قافله عاشقی با بیان اینکه این موکب در راستای فرمایشات امامین انقلاب مبنی بر ایجاد حرکت عمومی و مردمی سازی و اعلام آمادگی جهت ظهور و سربازی امام زمان (عج) با همت جمعی ایمانی، مردمی شکل گرفته است اذعان کرد: همه مجموعه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی مردمی در این موکب نقش دارند.

 

وی با درخواست از مسئولان جهت اختصاص مکانی ثابت جهت برپایی موکب تصریح کرد: در تلاشیم تا با کمک مردم، فضایی جهت ارائه خدمات در طول سال به‌ویژه اربعین احداث کرده تا خدمات بهتری به مردم ارائه دهیم.