کتابخانه‌های مساجد پایگاه ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه هستند
کتابخانه‌هاي مساجد پايگاه ترويج فرهنگ مطالعه در جامعه هستند
مدیر ستاد کانون‌های مساجد گیلان:

کتابخانه‌های مساجد پایگاه ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه هستند

حجت الاسلام حاجتي با بيان اينکه کتابخانه‌هاي مساجد پايگاه ترويج فرهنگ مطالعه در جامعه هستند گفت: بايد جمعيت نخبگاني محله در مسجد حضور پيدا کنند.
شناسه خبر : 50816 تاریخ انتشار : ۱ شهريور ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۰۸:۵۲

به گزارش روابط عمومی ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور از استان گیلان، حجت‌الاسلام رضا حاجتی مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان در مراسم امضای تفاهم‌نامه با نهاد کتابخانه‌های عمومی استان با بیان اینکه مطالعه کتاب موجب رشد اخلاق انسانی و دستیابی به تعالی و کمال می‌شود گفت: باید برای رسیدن به کمال و پیشرفت مردم را به سمت کتاب و ارتقا فرهنگ کتابخوانی هدایت کرد.

 

وی به نقش مهم مساجد در تحقق این مهم اشاره کرد و افزود: مساجد با کارکرد علم‌آموزی و دانش، مردم را به سمت کتابخوانی و کتابخانه‌های مساجد سوق می‌دهند.

 

حجت الاسلام حاجتی هم‌افزایی این 2 نهاد فرهنگی را موجب تقویت کتابخانه‌های مساجد دانست و اعلام کرد: ایجاد کتابخانه‌های فعال در بستر مساجد، هم قابل دسترس برای آحاد مردم است و هم ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقای سرانه مطالعه را با محوریت مسجد امکان‌پذیر می‌کند.

 

وی با بیان اینکه مساجد باید محلی برای رفع نیازهای مردم در امور مختلف باشند تا به‌واسطه رفع آن نیازها به مسجد روی بیاورند، تصریح کرد: مساجد شلوغ، پررونق و با نشاط، مساجدی هستند که پاسخگوی نیازهای مردم به واسطه خدمات ارئه شده توسط این مکان مقدس است.

 

حجت الاسلام حاجتی مسجد را تنها مکانی صرف برای عبادت ندانست و با تاکید بر احیای کارکردهای مسجد اظهارکرد: مسجد محل حکمرانی اسلامی است و باید به همه نظامات فرهنگی، اجتماعی، تربیتی و... نظارت کند.

 

وی ادامه داد: کارکردهای مسجد زیاد است و باید این کارکردها برای افرادی که به مساجد مراجعه می‌کنند، احیا شود.

 

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان خاطرنشان کرد: مسجد زمانی رشد پیدا می‌کند که جمعیت نخبگانی و کتابخوان محله در مسجد حضور پیدا کنند.

 

یاسرتقوی مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه هر چقدر نسبت ما با مساجد و مسائل تربیتی در آن پررنگ باشد موفق‌تر خواهیم بود گفت: هر جا آسیب دیده‌ایم به دلیل فاصله ما از مسجد بوده است.

 

وی با اشاره به اینکه غالب شهدای ما از دل مسجد به جهاد رفتند، افزود: در بسیاری از خاطرات و وصایای شهدا می‌بینیم هر کجا که یک جریان فکری اثرگذار وجود داشته از سمت شهیدی بوده که با کتاب مانوس بوده است.

 

تقوی با اشاره به علاقه مندی کانون‌های فرهنگی مساجد جهت این تعامل و همکاری  بیان کرد: امیدواریم تا پایان سال حداقل سه الی چهار فضا برای بحث کتابخانه‌ها در نظر گرفته شود.

 

وی، صرف هزینه‌های بسیار بعضی ها برای استفاده از کتابخانه‌های خصوصی را مورد توجه دانست و گفت: برای اینکه بتوانیم پیوندی بین مسجد و محله به وجود آوریم می‌بایست به همدیگر سخت نگیریم.