مسجد، عالی ترین بستر برای تربیت نسل آینده است
مسجد، عالي ترين بستر براي تربيت نسل آينده است
مدیر ستاد کانون های مساجد گیلان:

مسجد، عالی ترین بستر برای تربیت نسل آینده است

حجت الاسلام حاجتي با بيان اينکه مساجد، بهترين و عالي ترين کانون و بستر تربيتي نوجوانان و جوانان است گفت: فاقات خوبي در مساجد در حال رقم خوردن است که نيازمند حمايت‌هاي بيشتر است.
شناسه خبر : 50714 تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۰:۱۷

به گزارش روابط عمومی ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور از استان گیلان، حجت الاسلام رضا حاجتی مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان گیلان امروز(دوشنبه، 30 مرداد) در جمع خبرنگاران به مناسبت فرا رسیدن سالروز جهانی مساجد با بیان اینکه مسجد محور تربیت جامعه است گفت: مسجد بستر تربیتی عظیمی است که نگاه تک بعدی به فرد ندارد و موجب رشد و تقویت همه ابعاد شخصیتی فرد می شود.

 

وی با تاکید بر اینکه بستر مسجد باید مورد توجه جدی قرار گیرد افزود: مسجد تنها محلی برای عبادت نیست و احیا کارکردهای هنری، اجتماعی و فرهنگی مسجد در گرو توجه به این مکان مقدس است.

 

حجت الاسلام حاجتی با اشاره به فرمایش بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) که فرمودند:«مسجد سنگر است، سنگرها را حفظ کنید»، به تقابل تمدنی اسلام و غرب اشاره و بیان کرد: در تقابل بین تمدن اسلامی و تمدن غرب نباید از سنگر مسجد فاصله بگیریم و باید همه برنامه‌ها در مساجد شکل گیرند.

 

وی با بیان اینکه مسجد مامن و پناهگاه مردم است بر ایجاد فضای همدلی و تعامل در آن تاکید کرد و خواستار همراهی همه ارکان مسجد در فعالیت‌های مختلف شد.

 

حجت الاسلام حاجتی رسالت ستاد کانون‌های مساجد را احیا کارکرد هنری و فرهنگی مساجد اعلام و بیان کرد: با بهره گیری از ابزار هنر می‌توان طرح‌هایی را اجرا کرد که با ایجاد جذابیت و رفع نیاز جوانان، آنان را جذب مسجد کند.

 

وی با بیان اینکه تربیت هنرمند انقلابی یکی از مهمترین رسالت‌های کانون‌های مساجد است عنوان کرد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد الگویی برای گسترش فعالیت‌های دینی و فرهنگی در مساجد هستند تا با جهاد تبیین، شبهات ایجاد شده توسط هجمه غرب برای نوجوانان و جوانان، پاسخ‌ داده شود.

 

حجت الاسلام حاجتی در ادامه تعامل و همیاری اصحاب مسجد در اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری را عاملی مهم در احیا کارکردهای مسجد و تحقق مسجد طراز اسلامی دانست و اظهارکرد: مسجد محور حکمرانی اسلامی است و باید تمام فعالیت‌ها با محوریت مساجد شکل گرفته و مسجد در راس همه امور باشد.

 

وی با تاکید بر شکل‌گیری مدیریت جامعه در بستر مسجد تصریح کرد: اتفاقات خوبی در مساجد در حال رقم خوردن است که نیازمند حمایت‌های بیشتر است.

 

برپایی مراکز مقابله با آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق و اعتیاد، مشاوره در حوزه خانواده، تحصیلی و شورای حل اختلاف، برگزاری دوره‌های سواد رسانه، اجرای طرح‌های محرومیت زدایی، تعامل با ادارت و نهادهای فرهنگی در قالب انعقاد تفاهم نامه جهت اجرای برنامه‌های مختلف، از جمله فعالیت‌های کانون‌های مساجد است که مورد تاکید حجت الاسلام حاجتی بود.

 

وی در ادامه «زیست‌بوم بچه‌های مسجد» را مورد اشاره قرار داد و گفت: این زیست بوم در در 58 فعالیت زیر نظر 12 رواق و سه شبستان در کانون‌های مساجد اجرا می‌شود که بر اساس آن استعداد، پرورش و خلاقیت‌های فرهنگی هنری بچه‌های مسجد  پایش و ارزیابی خواهد شد.

 

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان ادامه داد: زیست بوم بچه‌های مسجد مختص کانون‌های مساجد است که مشخصات اعضا و همه فعالیت‌ها در بستر این سامانه بارگذاری می‌شود و بستر خوبی برای فعالیت‌های کانونی است.

 

وی از ثبت 967 کانون فرهنگی هنری در مساجد استان استان گیلان خبر داد و بیان کرد: کانون‌های فرهنگی هنری دستیاران امام جماعت و همراهان هیات امنا مساجد هستند که در کنار هم به فعالیت‌های خود می‌پردازند.