احیای نقش فرهنگی و تبلیغی مساجد از مهمترین اهداف تشکیل کانون‌ها است
احياي نقش فرهنگي و تبليغي مساجد از مهمترين اهداف تشکيل کانون‌ها است
سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان گیلان؛

احیای نقش فرهنگی و تبلیغی مساجد از مهمترین اهداف تشکیل کانون‌ها است

حجت‌الاسلام حاجتي، در مراسم گراميداشت سالروز تاسيس کانون‌هاي مساجد کشور،احياي نقش فرهنگي، هنري و تبليغي مساجد را به عنوان مهمترين اهداف کانون‌ها برشمرد.
شناسه خبر : 45676 تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۷:۵۹

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگي کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از استان گيلان: حجت الاسلام رضا حاجتي امروز (پنج‌شنبه، ۲۵ اسفند) در مراسم گراميداشت سالروز تاسيس کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد و تجليل از فعالان قرآني کانون‌ها در تالار مرکزي رشت گفت: احياي نقش واقعي فرهنگي و هنري و تبليغي مساجد از مهمترين اهداف کانون هاي فرهنگي هنري در بستر مساجد است.

سرپرست ستاد هماهنگي کانون‌هاي مساجد گيلان گفت: مساجد در محلات کارکردهايي نظير کارکرد فرهنگي، اجتماعي، هنري و آموزشي دارند و مدير کانون رسالت دارد تا اين کارکردهاي متنوع را در سطح مساجد محلات احيا کند.

 وي با بيان اينکه ويژگي مسجد اين است که همه ابعاد يک فرد را رشد داده و تربيت مي‌کند و صرفا به يک حوزه نمي‌پردازد، تصريح کرد: هدف کانون‌ هاي مساجد تربيت و رشد هنرمندان و نيروهاي متعهد، انقلابي، مسجد محور و کارآمد در حوزه فرهنگ و هنر است.

حجت الاسلام حاجتي افزود: مقابله با تهاجم فرهنگي دشمن از ديگر اهداف مهم کانون هاي فرهنگي هنري مساجد محسوب مي‌شود و دقيقا به همين علت بود که امام راحل فرمودند:" مساجد سنگر هستند و بايد اين سنگرها را حفظ کرد." و اين سخن، ابعاد اين حرکت جهاني را مشخص مي‌کند زيرا اگر ما از اين سنگرها يعني مساجد خارج شويم پيروز نخواهيم شد.

 سرپرست ستاد هماهنگي کانون‌هاي مساجد گيلان گفت: دنياي غرب در دوران عصر روشنگري و‌ رنسانس، تمام توان خود را جمع کرد تا چيزي به نام دين به ويژه دين اسلام در دنيا باقي نماند که بتواند يک زندگي زميني را رقم بزند ولي انقلاب اسلامي با پرچم‌داري جمهوري اسلامي اعلام کرد در مقابل اين حرکت کفر خواهد ايستاد.

وي اظهار کرد: همان‌قدر که ما وظيفه داريم در مسجد نماز بخوانيم همان‌قدر هم وظيفه داريم مسجد را فعال کنيم در غير اينصورت ديگر چيزي از دين برايمان باقي نخواهد ماند و اين رسالت مهم ما در قبال مسجد است.

حجت الاسلام حاجتي افزود: رويه امام جماعت در مسجد بايد تمدن سازانه باشد زيرا اوست که بايد سکان هدايت مسجد را در دست بگيرد تا با تفکر جريان ساز، مسجد را مديريت کند و اين همان الگويي است که بايد پياده شود.  

سرپرست ستاد هماهنگي کانون‌هاي مساجد گيلان گفت: امامت عامي که در سطح کلان جامعه و در عصر غيبت امام زمان (عج) حضور دارد مقام معظم رهبري مدظله العالي است که توسط انقلاب اسلامي و تلاش روحانيت شيعه رقم خورده و امامت مساجد بايد اين ارتباط بين جامعه و امام جامعه را برقرار کنند. 

وي با اشاره به توطئه هاي دشمنان در فضاي مجازي گفت: يکي از سياست‌هاي شيطاني قطع کردن هر آنچه که خداوند متعال به اتصال با آن امر فرموده است، مي‌باشد، سياستي که در طول تاريخ هميشه تکرار شده لذا برنامه‌ها و طرح‌هاي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد و امامت مياني مسجد بايد در راستاي تقويت همين اوامر خداوند و پيوندهاي اجتماعي نظير صله رحم، اخوت و برادري و نظاير آنها در محله باشد.

حجت الاسلام حاجتي در ادامه گفت: مسئول کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد در اين عرصه مي‌تواند دستيار ويژه امام مسجد شود و در کنار او فعاليت کند و از سوي ديگر مجري تشکيل گروه‌ها و حلقه‌هايي باشد که با امامت امام جماعت براي مردم محله حل مسئله مي‌کنند.

سرپرست ستاد هماهنگي کانون‌هاي مساجد گيلان گفت: در مسجدي که امام جماعت دارد، کانون فرهنگي هنري ذيل ايشان تعريف مي‌شود. مسئول يک کانون فرهنگي هنري زماني موفق خواهد شد که از هنر و تخصص خود در اين مسير استفاده کند بنابراين اگر او صرفا از طرف مسئولي انتخاب شود اين ضامن موفقيت آن کانون نخواهد بود.

وي با اشاره به کارکرد اجتماعي مسجد گفت: براي حل مشکلات محله مانند آسيب هاي اجتماعي نظير اعتياد، بايد يکسري فرآيندها را در چهارچوب فرهنگ و هنر طي و احصا کنيم تا بتوانيم جوابي درست پيدا کنيم و اين دقيقا همان فرآيند مسئله شناسي و حل مسئله است که بايد در بستر مسجد و کانون‌ها رقم بخورد.

بر اساس اين گزارش در پايان برنامه برخي از مديران کانون هاي فرهنگي هنري طي يک گفتگوي صميمانه پيشنهاداتي را در راستاي اجراي بهتر، برنامه ها و فعاليت هاي کانون ها مطرح کردند.

گفتني است؛ اين برنامه که به مناسبت ۱۸ اسفند، سي امين سالروز تاسيس کانون هاي فرهنگي هنري مساجد برگزار شد با تجليل بيش از ۷۰ کانون فرهنگي هنري مساجد گيلان به پايان رسيد.