احیای کارکردهای مسجد و تربیت نیروهای متعهد و انقلابی هدف اصلی کانون‌های مساجد است
احياي کارکردهاي مسجد و تربيت نيروهاي متعهد و انقلابي هدف اصلي کانون‌هاي مساجد است
احیای کارکردهای مسجد / تربیت و رشد نیروهای متعهد، انقلابی و مسجدی هنرمند

احیای کارکردهای مسجد و تربیت نیروهای متعهد و انقلابی هدف اصلی کانون‌های مساجد است

حجت الاسلام حاجتي گفت: براي تحقق حکمراني اسلامي، بايد کارکردهاي مساجد را احياء کرده و به تربيت و رشد نيروهاي متعهد، انقلابي و مسجدي هنرمند بپردازيم، اين مولفه‌ها از مهمترين اهداف کانون هاي مساجد کشور است.
شناسه خبر : 45507 تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۴:۵۳

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان گیلان حجت الاسلام رضا حاجتی امروز( شنبه، ۲۰ اسفند) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان ضمن تبریک سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و اعیاد شعبانیه، به آیه 18 سوره توبه اشاره کرد و گفت:" مساجد خدا را تنها كسانى بايد آباد كنند كه به خدا و روز قيامت ايمان دارند و نماز را به پا داشته و زكات مى‌پردازند و جز از خدا نمى‌ترسند..." مدیریت مساجد مساله بسیار مهمی است.

عمران و آبادی مسجد دو وجه دارد یک وجه از آبادی مسجد، ظاهر آن است و وجه دیگر که مهم‌تر از وجه اول است، تحقق ماهیت مسجد است تا بتواند به حقیقت خود برسد و در حکمرانی اسلامی نقش خود را ایفا کند.

 سرپرست ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان با بیان اینکه مسجد باید حقیقت و بنای حقیقی  خود را در محلات احیاء کند گفت: امروز با توجه به توطئه‌های دشمنان و لزوم مقابله با آن توجه به مسجد، روز به‌روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و بیشتر به اهمیت آن پی می‌بریم. هرچقدر به ساختارهای لیبرال دموکراسی که گاها در کشور حاکم است، نزدیک بشویم از ساختار  مسجد دور می‌شویم.

وی عنوان کرد: احیای کارکردهای مسجد در حکمرانی اسلامی از مهمترین اهداف و ماموریت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است. حکومت پیامبر اسلام از مسجد آغاز شد و مسجد در تاریخ اسلام طی برهه‌های مختلف محور حکمرانی اسلامی بوده است. در انقلاب اسلامی هم، مسجد مرکز تشکل نیروهای انقلابی برای تحقق انقلاب بود و بعد از آن نیز انقلاب را حفظ کرد و تداوم بخشید. شهیدانی که در هشت سال جنگ تحمیلی داده ایم همه در بستر مسجد تربیت شدند و از بستر مسجد راهی جبهه‌های جنگ شدند.

حجت الاسلام حاجتی با تاکید بر اینکه مسجد در یک محله باید مامن و پناهگاه مردم باشد  و نیازها و مشکلات مردم بویژه جوانان در بستر مسجد حل بشود، گفت: امروزه ما مقداری از کارکردهای مسجد دور شده ایم.

سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گفت: ما مفتخریم به اینکه کانون‌های فرهنگی هنری بطور اختصاصی و منحصرا در بستر مسجد فعالیت می‌کنند و احیای نقش واقعی آموزش، فرهنگی، هنری، تبلیغی مسجد از مهمترین اهداف و ماموریت کانون‌هاست.


وی تربیت و رشد نیروهای متعهد، انقلابی و مسجدی هنرمند را از اهداف دیگر کانون‌های مساجد دانست و افزود: مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن نیز یکی دیگر از کارکردهای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است. 

حجت الاسلام حاجتی در ادامه افزود: کانون‌ها موظف به تربیت سرباز برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن در فضای مجازی، که ما صرفا کاربر آن هستیم و حکمرانی آن به دست دشمنان است، هستند. تربیت نیروهایی که در عصر روایت‌ها، روایت‌گر اتفاقات خوبی باشند که در جبهه اسلام رقم می‌خورد.


سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد گیلان سپس برنامه‌های اجرایی ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان در سال جاری را برشمرد و اذعان داشت:  یکی از طرح‌هایی که در حوزه فرهنگ و رسانه اجرا شد، رویداد ملی فرهنگی هنری "سردار تا سردار"بود که با مشارکت خوب کانون‌ها از سراسر کشور همراه شد.

وی اذعان داشت: "عهدواره هنر و رسانه جنگل" با محوریت میرزا کوچک در قالب‌های مختلف چون نقاشی، تصویربرداری و پوستر و...، مسابقه ملی کتابخوانی برگی از جنگل با هزار و ۱۵۷ شرکت کننده، جشنواره سرود آوای جنگل، طرح نجوا ویژه ایام اعتکاف، المپیاد ورزشی جام میرزاکوچک از دیگر برنامه‌های اجرا شده در سال جاری است.

حجت الاسلام حاجتی اظهار داشت: رویداد فرهنگی هنری "مثل چراغ" برنامه محوری ما در سال آینده می‌باشد. این رویداد در سه مرحله دوره‌های آموزشی( مقدماتی و پیشرفته )، کارگاه تولید محور و فراخوان تولیدات هنری برگزار می‌شود که اصلی‌ترین طرح ستاد گیلان در راستای احیای اهداف و کارکردهای مساجد است.

حجت الاسلام حاجتی افزود: در بخش اوقات فراغت نیز المپیاد ورزشی با محوریت مساجد را با مشارکت ۴۰ کانون اجرا کرده ایم و در حوزه فعالیت‌های اجتماعی نیز از ابتدای سال تا کنون پنج مرحله گوشت قربانی  در قالب رزمایش مواسات و همدلی با همکاری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بین نیازمندان  توزیع شد.

سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با اشاره به برنامه‌های اجرایی کانون‌ها در گرامیداشت ایام الله دهه فجر گفت:  امسال هفت بخش در سطح کانون‌ها اجرا شد. در بخش  فجرانه با محوریت آذین بندی مساجد ۴۸۵ کانون، در بخش سهم من که با هدف معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی اجرا شد، 37 کانون، در بخش مسابقه کتابخوانی(چغک) که ویژه نوجوانان ۱۳ تا ۱۹ است، 137 کانون، در بخش اجرای سرود در مساجد و محلات، 17 گروه سرود کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، مشارکت داشتند.
وی به اجرای طرح چکامه اشاره کرد و افزود: این طرح با همکاری کانون شهید بخشعلی زاده با محوریت آسیب‌های اجتماعی در سطح کانون‌های استان در حال اجرا است.


حجت الاسلام حاجتی با اشاره به اینکه هم اکنون 960 کانون در سطح مساجد استان در حال فعالیت هستند گفت: مراسم تجلیل از فعالان و منتخبان کانونی در روز سه‌شنبه(۲۳ اسفند) در دفتر آیت الله فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان برگزار و از فعالان قرآنی و کانون‌های منتخب تجلیل بعمل می‌آید.