ماهیت فعالیت‌های کانون‌های مساجد تربیت نیروی مسجدی و انقلابی است
ماهيت فعاليت‌هاي کانون‌هاي مساجد تربيت نيروي مسجدي و انقلابي است
سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد گیلان به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه این استان بیان کرد:

ماهیت فعالیت‌های کانون‌های مساجد تربیت نیروی مسجدی و انقلابی است

حجت‌الاسلام حاجتي، سرپرست ستاد هماهنگي کانون‌هاي مسجد گيلان که به عنوان سخنران پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه اين استان سخنراني مي‌کرد، گفت: ماهيت فعاليت‌هاي کانون‌هاي مساجد تربيت نيروي مسجدي و انقلابي است.
شناسه خبر : 45455 تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۶:۰۸

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه اي (فهما) از استان گيلان: حجت الاسلام «رضا حاجتي» سرپرست ستاد هماهنگي کانون هاي فرهنگي هنري مساجد گيلان سخنران پيش از خطبه هاي نماز جمعه امروز(۱۹ اسفند) بود.

حجت الاسلام حاجتي با اشاره به ۱۸ اسفند سالروز تاسيس کانون هاي فرهنگي هنري مساجد بیان کرد: امروز وضعيت خوبي را در سطح کشور شاهد هستيم، در ايام ولادت با سر سعادت امام زمان (عج) قرار گرفتیم.

سرپرست کانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد گيلان، در ادامه به بخشي از توقيع امام زمان(عج) به شيخ مفيد اشاره کرد و گفت: حضرت فرمودند:«وَلَوْ اَنَّ اشْياعَنا عَلَي اجْتِماع مِنَ الْقُلُوبِ فِي الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ لَما تَاَخَّرَ عَنْهُمُ الْيُمْنَ بِلِقائِنا، وَلَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادَةُ بِمُشاهَدَتِنا عَلي حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَصِدْقِها مِنْهُمْ بِنا، فَما يَحْبِسُنا عَنْهُمْ اِلاّ ما يَتَّصِلُ بِنا مِمّا نَکْرَهُهُ وَلا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ...» (اگر شيعيان ما با عهدي که با ما بستند، هم‌دل مي‌شدند، لحظه اي تاخير در ملاقات ما با ايشان نمي‌افتاد).

وي در ادامه گفت: بايد ببينيم که اين روزها سياست دشمن چه بوده زيرا در طول تاريخ شاهد دشمني‌هاي متنوعي عليه دین اسلام و فلسفه انتظار بوده‌ايم.  

حجت‌الاسلام حاجتي تصريح کرد: دنياي غرب دو جنگ جهاني را آنقدر طولاني کرد تا حکمراني کشورها و ملت‌ها و تمام بشريت تحت سلطه سازمان‌هاي جهاني قرار بگيرند و‌ امروز نیز سياست دشمن همان سياست غلبه شيطان است، به همين دليل از اجتماعات مردمي و اتحاد و همدلي نااميد و مايوس مي‌شود، زيرا مردم با اين کار مي‌توانند در برابر جبهه کفر بايستند. 

سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد گيلان تاکيد کرد: مسجد به عنوان مهمترین پايگاه اجتماعي، سبب اتحاد و همدلي مردم مي‌ شود لذا امام خمینی (ره) فرمود: «مسجد سنگر است»، آن چيزي که امروز اهميت دارد تقويت اين سنگر است.

وي به اهميت و جايگاه مسجد از صدراسلام و انقلاب اسلامي اشاره کرد و افزود: مسجد جایگاه رفیعی در طول تاریخ اسلام و انقلاب اسلامی داشته است؛ مدلي که امام راحل بنا نهاد بسیار جالب توجه است، مردم در زمان انقلاب حول محور مسجد، پیرامون امام راحل جمع شدند و مدلي از انقلاب به پيروزي رسيد که هيچ شباهتي به انقلاب‌ هاي جهان نداشت و ما با اين ظرفيت انقلاب کرديم.

حجت الاسلام حاجتي تصریح کرد: انقلاب با ظرفيت مسجد به پيروزي رسيد و با همين ظرفيت تاکنون حفظ شده است، امروز مسجد بايد به نقطه‌اي برسد که محور همه فعاليت‌ هاي اجتماعي و فرهنگي در جامعه اسلامي باشد تا بتوانيم به واسطه آن از ساختارهايي که در نظام ليبرال دموکراسي وجود دارد فاصله بگيريم.

وي با تاکيد بر احياي کارکردهای مسجد گفت: يکي از قطعه‌هايي که مي‌تواند در احيا کارکردهاي مساجد تاثيرگذار باشد، کانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد است؛ کانون‌هايي که به عنوان دستيار فرهنگي امام جماعت در مسجد فعاليت کرده و در جامعه اسلامي بحث فرهنگ و هنر را راهبري مي‌کنند.

سرپرست ستاد کانون هاي فرهنگي هنري مساجد گيلان، در ادامه ماهيت کانون‌هاي مساجد را تربيت نيروي فرهنگي و هنري مسجدي و انقلابي براي جامعه اسلامي دانست.

حجت الاسلام حاجتي گفت: طبق فرمايش مقام معظم رهبري (مدظله العالی) امروز عصر روايت‌هاست، لذا کانون های مساجد بايد براي عرصه رسانه و هنر سرباز تربيت کنند؛ که در اين راستا ما برنامه‌هاي متنوعي را طراحی کردیم.

وي در ادامه عنوان کرد: ويژه برنامه‌هاي ايام شهادت ميرزا کوچک جنگلي نظير برگزاري مسابقه کتابخواني (برگي از جنگل)، رخداد «سردار تا سردار» در رشته‌هاي مختلف هنري و رسانه‌اي، در حوزه سرود آواي جنگل، ويژه برنامه‌هاي مناسبت دهه مبارک فجر، رخداد هنري و فرهنگي نجوا (ويژه اعتکاف) که در چهار رشته دلنوشته، خاطره، داستان و شعر برگزار شد و يک مرحله آن در زمان اعتکاف برگزار از جمله برنامه‌هايي بوده که امسال در بستر کانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد گيلان رقم خورد‌.

حجت الاسلام حاجتي ضمن تقدير از حمايت و همراهي‌هاي نماينده ولي فقيه در گيلان و مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي این استان عنوان کرد: کانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد بايد به نقطه‌اي برسند که براي عرصه فرهنگ و هنر سرباز تربيت کنند، بنابراين براي رسيدن به اين هدف مهم يکسري برنامه‌هاي راهبردي را با عنوان رويداد فرهنگي و هنري مثل چراغ تدوين کرده‌ايم. 

وي افزود: رويداد فرهنگي و هنري مثل چراغ در ۱۵ رشته فرهنگي و هنري تعريف شده است که تدوين، عکاسي، فيلمبرداري، تئاتر، سرود و شعر از جمله آن هستند و فراخوان آن هم ارسال شده و هم اينک در حال پخش پوسترهاي آن هستيم تا بستر ثبت‌نام از علاقمندان در استان گيلان به خوبي رقم بخورد.

حجت الاسلام حاجتي در ادامه تصريح کرد: بعد از آموزش در ۱۵ رشته مورد نظر رويداد فرهنگي و هنري مثل چراغ، کارگاه توليد محور در راستاي موضوعاتي مانند قرآن، شهدا، انقلاب اسلامي، مقابله با تطهير فرهنگي، سبک زندگي اسلامي و قرآني تشکيل شده و سپس توليدات ارائه و داوري خواهد شد و در نهايت هم مراسم اختتاميه و تقدير از افراد برتر را برگزار مي‌کنيم.

وی تصریح کرد: در صورتي که حمايت‌ هاي لازم از رويداد فرهنگي و هنري مثل چراغ صورت بگيرد و طرح هم خوب اجرا شود، اتفاق مبارکي را در سطح مساجد استان گيلان و کانون‌ هاي فرهنگي و هنري شاهد خواهيم بود.