موضوع شادی و نشاط یکی از دغدغه های مهم است که مسجد باید به آن پاسخ بدهد
موضوع شادي و نشاط يکي از دغدغه هاي مهم است که مسجد بايد به آن پاسخ بدهد

موضوع شادی و نشاط یکی از دغدغه های مهم است که مسجد باید به آن پاسخ بدهد

پورعلي گفت: موضوع شادي و نشاط يکي از دغدغه هاي مهم است، اماکن مذهبي که مهم ترين و اثر گذار ترين آن، مسجد است بايد به اين نياز مهم پاسخ بدهند،
شناسه خبر : 45194 تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۲:۳۲

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه اي (فهما) از استان گيلان، دکتر سيد مرتضي پور علي متخصص حوزه نشاط اجتماعي، در رويداد آموزشي مهارتي تبليغ و نشاط اجتماعي روز گذشته( پنج شنبه ۱۱ اسفند) در پژوهشکده گيلان شناسي رشت بعنوان سخنران دوم ، در ۲ بخش صبح و عصر سخنراني کرد.

بر اساس اين گزارش، پورعلي در اين دوره آموزشي با تاکيد بر شبکه سازي شادي و نشاط، گفت: چه عواملي سبب حال خوش مردم مي شود؟ ۴ متغير اصلي شادي و نشاط، شامل ميزان دينداري، اوقات فراغت و اجتماعات مردمي، ميزان رضايت از زندگي و عزت نفس و خودباوري در نشاط و شادي موثر است.

اين متخصص حوزه نشاط اجتماعي گفت:  گفتگوي ما در باره اجتماعات مردمي است. چه کسي متولي کار فرهنگي در اماکن تفريحي است؟ ما بايد يک نفر متولي اماکن تفريحي( سواحل، جنگل ها، کوه ها، پارک هاو..) و يک نفر متولي اماکن آموزشي( مدارس، دانشگاه ها، پادگان ها، حوزه هاي علميه) داشته باشيم.

وی اظهار کرد: کشورهایی مثل امارات، ژاپن، کره، نیجریه وزارت شادی و نشاط دارند ولی کشور ما هیچ متولی ای در  این امر ندارد و لذا داریم تلاش می کنیم در هر استان دوره تبلیغ و نشاط اجتماعی را برگزار کنیم تا یک شبکه بشویم.

وی اذعان داشت: فرهنگ بدون مبنای غرب گاهی آنچنان موفق عملکرد کرد که توانست نمادهایی مانند ولنتاین را جدای از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به فضای حقیقی کشورهای اسلامی، شهر و دیار ما ارسال کند. از جشن ها و عشق های کاذب، فرهنگ سازی و به نفع خود استفاده کرد. ولی ما اینهمه اعیاد مذهبی با مبنا و دقیق و درست داریم، نتوانستیم جریان سازی و نماد سازی کنیم و از این فرصت های عالی و بی نظیر پرمحتوا استفاده و فرهنگ درست را منتقل کنیم و این یعنی برای شادی ونشاط و جشن ها هیچ کاری نکرده ایم‌. دنیای امروز ، نیازهای امروز بیش از پیش منتظر معرفی الگوی های درست،  با زبان خودشان می‌باشند.

پورعلی افزود: موضوع شادي و نشاط يکي از دغدغه هاي مهم بنده است. اماکن مذهبي که مهم ترين و اثر گذار ترين آن مسجد است، بايد به اين نياز مهم پاسخ بدهد، اگر مسجد اين وظيفه را به درستي انجام بدهد قطعا بخش مهمي از آسيب هاي جامعه کم مي شود.

وي در ادامه عنوان کرد: برنامه هايي را که در طي اين مدت از باب نمونه انجام داده ايم مثل دوره آموزشی خانواده شاد، جشنواره نوجوان شاد مسجدي، جشنواره بانوان اميد آفرين، مسابقه پدر و پسر در مسجد، جشنواره دانش آموز شاد مسجدی، فرزند شاد، خانه شاد و مسابقات متنوع ديگر با استقبال خوبي مواجه شده است.

وي گفت: اين جمله را با اعتقاد ميگويم که اگر امروز صداي بچه هاي ما ، شادي و نشاط حقيقي و  تفريح بچه هاي ما را مساجد پاسخ ندهند،  در اغتشاشات و موارد ديگري پاسخ داده می شود. اگر امروز در مسجدي سر و صداي بچه ها شنيده نمي شود، بايد نگران باشيم. اگر امروز در مسجدي هيچ اثري از حضور بچه ها نمي‌بينم حتما نگران باشيم. مساجد ما بايد به نيازهاي بچه ها پاسخ بدهند.

وي گفت: يک بخش جهاد تبيين همين است. جهاد تبيين که فقط سخنراني نيست. امروز بخشی از جهاد تبیین این است که فرصت حضور بچه ها را در مسجد بیش از پیش فراهم کنیم. اينکه برای مخاطب امروزي متناسب با نياز روز برنامه داشته باشيم نيز جهاد تبيين است.