ما باید برای مقاومت در مقابل نظام سلطه غرب یک نظریه بنیادی و تئوری مادر داشته باشیم
ما بايد براي مقاومت در مقابل نظام سلطه غرب يک نظريه بنيادي و تئوري مادر داشته باشيم

ما باید برای مقاومت در مقابل نظام سلطه غرب یک نظریه بنیادی و تئوری مادر داشته باشیم

خاکبان با تاکيد بر اينکه ما بايد در مقابل رقيب مقاومت اصولي داشته باشيم گفت: بايد بتوانيم صحنه را حفظ کنيم و دچار حرکت ارتجاعي نشويم.
شناسه خبر : 45192 تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۰:۰۸

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه اي (فهما) از استان گيلان، رويداد آموزشي مهارتي تبليغ و نشاط اجتماعي روز گذشته( پنج شنبه ۱۱ اسفند) در پژوهشکده گيلان شناسي رشت برگزار شد.

بر اساس اين گزارش، دکتر سليمان خاکبان بعنوان سخنران اول، با هدف تبيين ضرورت و اهميت شادي و نشاط در زندگي فردي و اجتماعي، به بررسي تطبيقي معنا و مفهوم خوشبختي، سعادت و شادي از منظر دين مبين اسلام و جهان غرب پرداخت و گفت: نظام سلطه غرب با ما رقابت و دشمني مي کند و با برنامه ريزي براي جوانان از آنان دلربايي مي کند و بدنبال فريب اين قشر است و مي گويد من بهتر از اسلام براي شما برنامه دارم. روي نقاط ضعف ما دست مي گذارد و مي گويد حکومت براي شما شادي ندارد و چنين القا مي‌کند که اسلام با شادي مخالف است و نظام اسلامي هيچ برنامه ريزي براي شادکردن و ايجاد نشاط اجتماعي در جامعه ندارد.  

خاکبان با تبيين نظريه سعادت از ديدگاه غرب، اظهار داشت: غرب مدعي است که مي‌تواند سعادت بشر را تامين کند و لذات مادي و دنيوي حداکثري، را برايش تامين کند. ما چيزي که اديان وعده داده‌اند، يعني بهشت، که هيچ کس آن را نديده، به کمک علم، تکنولوژي، اقتصاد و مديريت قوي براي شما در کره زمين مهیا مي‌کنيم تا از زندگي لذت ببريد.

وي با تاکيد بر اينکه ما بايد در مقابل رقيب مقاومت اصولي داشته باشيم گفت: بايد بتوانيم صحنه را حفظ کنيم و دچار حرکت ارتجاعي نشويم.

خاکبان افزود: نظريه سعادت مربوط به حوزه فردي است و اما نظريه دوم، نظريه توسعه و پيشرفت مربوط به بعد اجتماعي است.

وي با بيان اينکه ما هم بايد در برابر تئوري غرب (سعادت و توسعه) تئوري داشته باشيم گفت: غربي‌ها به جهان القاء کرده اند که توسعه و پيشرفت چيزي است که ما مي گوييم و شاخص هاي آن را سازمان ملل مشخص کرده و دنيا نیز آن را پذيرفته، حتي برخي از روشنفکران و اساتيد ما آن را پذيرفته و تسليم آن شده اند.

خاکبان با تاکيد بر اينکه يکي از دستاوردهاي انقلاب اسلامي اين است که ما را به تفکر دعوت کرد، تفکر انتقادي و براي ما يک علامت سوال بزرگ ايجاد کرد که آيا آنچه غرب در باره سعادت می گوید سعادت است يا شبه سعادت؟، گفت: يکي از مشکلات کليدي و جدي ما فقر تئوريک است. ما براي رسيدن به هدف احتياج به تئوري مادر داريم. اگر تئوري قوي اي داشته باشيم و آن را در ميان نيروهاي انقلابي و فرهنگي ترويج بدهيم در برابر غرب احساس ضعف نمي کنيم و الا از درون فرو ريخته، همرنگ غرب و جهان مدرن شده ايم و ديگر او نيازي به حمله نظامي ندارد و تئوري خودش را در ذهن ما نصب کرده و ما يک سرزمين فتح شده هستيم.

اين پژوهشگر و نويسنده خوشبختي و سعادت را توانايي پاسخ همه جانبه، متوازن و به هنگام به نيازهاي صادق بر اساس منطق جامع تعريف کرد و گفت: خوشبختي يعني حالم خوش باشد و بتوانيم به نيازهايمان پاسخ بدهيم. جهان مدرن هم کاملا بر نيازهاي انسان تمرکز کرده اما فقط بر نيازهاي مادي و فيزيولوژيک.

وي گفت: پاسخ جامع به نيازها، يعني توجه و پاسخ به همه نيازهاي انسان، و در اين بين بايد مراقب باشيم در دام نيازهاي کاذب نيفتيم.

خاکبان افزود: بايد نظريه پرداز باشيم و بدون داشتن تئوري مادر نمي‌توانيم نشان دهيم شادي بايد در کجا قرار بگيرد و ما به عنوان فعال فرهنگي در کجاي اين پازل قرار داريم.