نشست هم‌اندیشی رابطین و فعالان کانون‌های مساجد گیلان برگزار شد
نشست هم‌انديشي رابطين و فعالان کانون‌هاي مساجد گيلان برگزار شد

نشست هم‌اندیشی رابطین و فعالان کانون‌های مساجد گیلان برگزار شد

نشست هم‌انديشي رابطين و فعالان کانون‌هاي مساجد گيلان امروز پنج شنبه ۲۴ آذر ماه در تالار مرکزي رشت برگزار شد.
شناسه خبر : 42978 تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۲:۱۱

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه اي (فهما) از استان گيلان، نشست هم انديشي رابطين و فعالان کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد گيلان امروز پنج شنبه (۲۴ آذر ماه) در راستاي توجيه و آموزش رويداد ملي فهما در حال برگزاري است. 

حجت الاسلام حاجتی، در این نشست با تقدير از عملکرد کانون ها گفت: قرار دادن مرکز حکمرانی جهان اسلام و شکل‌گیری مدیریت جامعه در مساجد را از ابتکارات پیامبر اکرم(ص) خواند و افزود: ما نمی‌توانیم با ساختارهایی که در غرب وجود دارد جامعه خودمان را اداره کنیم زیرا مرکز حکمرانی ما باید مساجد باشند و به همین خاطر است که مساجد برای ما اهمیت بسیار زیادی دارند.
 
سرپرست ستاد هماهنگي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد گيلان احیای کارکردهای هنری و فرهنگی کانون‌های مساجد را یک اولویت دانست و ابراز داشت: اگر مساجد به جایگاه خود و کارکردهایشان برسند قطعا جذابیت‌های فراوانی خواهند داشت.
 
وی تصریح کرد: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد باید به گونه‌ای عمل کنند که در مساجد یک کار و فعالیت شاخص داشته باشند و تحقق این امر برای یک کانون از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
سرپرست ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان برگزاری جشنواره های مختلف را در راستای احیای کارکردهای مسجد عنوان کرد و افزود: جشنواره سردار تا سردار رخدادی است هنری و رسانه‌ای که آثار توسط علاقمندان ارسال می‌شوند و اختتامیه آن هم با حضور سردار جعفری برگزار خواهد شد.
 
حجت الاسلام حاجتی گفت: فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی و هنری استان گیلان باید به سمتی رود تا وجهه هنری کانون ها نمایان و احیا شود، زیرا ما با این ابزار قادر خواهیم بود به ماموریت غایی جبهه انقلاب اسلامی برسیم چراکه تمدن غرب امروز تمام سعی و تلاش خود را به خرج داده تا یک سیاست پلید شیطانی را علیه جامعه و جمع های مومنان اجرایی کند.
 
وی ادامه داد: دنیای غرب امروز سیاست دیگری را دنبال می‌کند و آن سیاست حکمرانی فضای مجازی است و رزمایش آن هم برای زمینه‌سازی این کار انتشار ویروس کرونا بود که موجب شد میلیون ها انسان به تنهایی و‌ کنج خانه‌ها پناه ببرند و زندگی حقیقی را فراموش کنند و امروز تقابل ما با دنیای غرب هم دقیقا بر سر همین موضوع است.

حجت الاسلام حاجتی با بیان اینکه مساجد باید در محلات پویا و تاثیرگذار باشند خاطرنشان کرد: مشکلات و موانعی در این مسیر وجود دارد اما این مشکلات نمی‌تواند ما را از هدفمان دور کند بنابراین باید به کارکرد هنری مساجد توجه ویژه داشته باشیم و‌ ضمن احیا قالب هنر،  روایت انقلاب اسلامی را بین مردم ترویج کنیم.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت خواهران در کانون های مساجد، به الگوی سوم زن اشاره کرد که به تعبیر رهبر معظم انقلاب زن مسلمان نه شرقی است و نه غربی بلکه هم پیوند خانواده و مادری را حفظ کرده و هم در جامعه با حفظ عفت تاثیرگذار است و گفت: باید زن مسلمان ایرانی و افتخارات و دستاوردهایش را برای جهان روایت کنیم.

این گزارش می افزاید: در اين نشست مدير فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز حضورداشت، طی سخنان مبسوطی اذعان داشت: هنرمند مسجدی و انقلابی باید تولیداتش منجر به قوام و دوام نظام جمهوری اسلامی ایران شود.
 

وی با بیان اینکه متاسفانه کانون های مساجد از هدف اصلی خود که پرورش هنرمند تراز اسلامی است منحرف شده‌اند تصریح کرد: کانون های فرهنگی هنری به جای تربیت هنرمند انقلابی به کارهای قرآنی پرداختند که توسط دیگر سازمان های فعال در مساجد هم انجام می شود و کانون ها باید هنر انقلابی را ترویج دهند.
 
ثقتی افزود: باید قرآن و احکام را با زبان هنر بیاموزیم زیرا هنر اصل و قاعده فعالیت و تربیت هنرمند انقلابی اساس کار ماست.


وی با تاکید بر رویش های جدید در کانون ها، خواستار فعال سازی کانون های راکد شد و تصریح کرد: باید کانون های  مساجد را تقویت و پشتیبانی کرد.
مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی گیلان در ادامه طرح امام محله را به عنوان مترقی ترین طرح در حوزه مساجد مورد اشاره قرار داد و افزود: این طرح در گیلان به همت تمامی دستگاه های فعال در مساجد اجرا می‌شود.


 مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی گیلان در ادامه افزود: مسجد فقط برای مسجدی ها نیست و باید همه اقشار مردم در این مکان مقدس حضور یابند. اصل، تقویت پیوست اجتماعی محله است و مسجد باید در خدمت محله باشد.

گفتني است؛ در پایان برنامه مدیران و رابطین حاضر در جلسه در گفتگویی صمیمانه با سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد گیلان به ایراد نقطه نظرات، پیشنهادها و مشکلات کانون‌های فرهنگی هنری پرداختند.