تدارک کانون‌های مساجد استان گیلان به مناسبت ایام فاطمیه/از برگزاری مجالس سوگواری تا برپایی نمایشگاه کتاب
تدارک کانون‌هاي مساجد استان گيلان به مناسبت ايام فاطميه/از برگزاري مجالس سوگواري تا برپايي نمايشگاه کتاب

تدارک کانون‌های مساجد استان گیلان به مناسبت ایام فاطمیه/از برگزاری مجالس سوگواری تا برپایی نمایشگاه کتاب

با فرارسيدن ايام فاطميه، کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد گيلان در راستاي عرض ارادت به حضرت فاطمه زهرا (س) و گراميداشت اين ايام فعاليت‌هاي مختلفي از جمله برپايي مجالس سوگواري و همچنين برگزاري نمايشگاه کتاب را در دستور کار خود قرار دادند.
شناسه خبر : 42841 تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۲:۰۶

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان گیلان همزمان با فرا رسیدن ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، شیعیان و محبان اهل بیت(ع) در سراسر گیلان در هیئات و مساجد مراسم عزاداری برگزار می کنند. عزاداری ایام فاطمیه یکی از سنت‌های حسنه شیعه است که پیروان راستین آن حضرت در غم فراق و از دست دادن مادر اهل بیت(ع) عزاداری می‌کنند و مصائب اهل بیت(ع) را بازگو می کنند.

اکنون با فرارسیدن ایام فاطمیه و سوگواری شهادت سرور زنان عالم، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان در راستای عرض ارادت به حضرت فاطمه زهرا(س) و گرامیداشت این ایام فعالیت‌های مختلفی را تدارک دیده و تلاش می‌کنند به همت بچه‌های مسجد در ترویج گوشه‌ای از فرهنگ و سبک و سیاق زندگی فاطمی نقش‌آفرین باشند.

در این گزارش برنامه‌های برخی از مساجد استان گیلان را اطلاع رسانی می‌کنیم.

برنامه‌های کانون فرهنگی هنری زینبیه(س) به مناسبت فاطمیه اول در مسجد حضرت ولیعصر(عج) روستای خشکرودبار صومعه سرا

«سودابه وحدانی» ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س) اظهار کرد: به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) مراسم سوگواری در مسجد حضرت ولیعصر(عج) خشکرودبار برگزار می‌شود.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری زینبیه(س)  مسجد حضرت ولیعصر(عج) خشکرودبار با اشاره به سیاهپوش کردن مسجد و نصب پرچم‌های متناسب با ایام فاطمیه افزود: برگزاری قرائت قرآن و قرائت حدیث کسا و برپایی سفره صلوات هدیه به حضرت فاطمه(س) و شهدای دانشجو ازجمله برنامه‌های کانون ما در ایام فاطمیه اول است.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه کتاب ریحانه بهشتی به مناسبت روز شهادت آن حضرت گفت: از میان معصومین (ع) آنکه زندگی پربرکتش بخصوص برای زنان مسلمان همچون خورشیدی نور افشانی می‌کند، وجود نازنین حضرت زهرا(س) است که آشنایی با سبک زندگی آن حضرت بسیار برای ما راهگشا خواهد بود.

 

وحدانی تصریح کرد: در جامعه امروز که نظام سرمایه داری غرب با تهاجم فرهنگی خود سعی دارد الگوی غیر انسانی برای زنان و دختران مسلمان ارائه کند، مسلما پرداخت به ابعاد گوناگون شخصیتی آن حضرت می تواند الگوی مناسبی برای ما شیعیان باشد.

مدیر کانون فرهنگی هنری زینبیه(س) مسجد حضرت ولیعصر(عج) خشکرودبار خاطرنشان کرد: بهترین راه برای شناخت خدا و راه رسیدن به خدا بررسی زندگی ائمه و ثمره وصال انسان به آن بزرگواران پاکی اخلاق، پاک شدن و تزکیه خودمان است.

 مسجد علی ابن موسی الرضا(ع)کسبخ رشت میزبان عزاداران فاطمی

«مجيد قلي پور» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) استان گیلان با تسلیت ایام فاطمیه اظهار کرد: دخت نبی مکرم اسلام، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بهترین الگو برای زنان در جامعه اسلامی است که توجه به سیره این بانوی بزرگوار، سعادت دنیا و آخرت را به همراه دارد.

مدیر کانون امام رضا(ع) کسبخ رشت با تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ فاطمی در جامعه  از میزبانی  مسجد علی ابن موسی الرضا(ع)کسبخ رشت از عزاداران فاطمی به مدت سه شب خبر داد و افزود: مراسم سوگواری ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)  بعد از نماز جماعت مغرب و عشا، با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مهدی نیک بین در مسجد علی ابن موسی ارضا(ع) کوی چمران واقع در محله کسبخ رشت برگزار می‌شود. این مراسم با خواندن زیارت حضرت فاطمه(س) و مداحی با نوای مداحان اهل بیت سجاد قاسمی، مجتبی نوری و محمد جعفری ادامه می‌یابد  و در پایان مسجد علی ابن موسی ا لرضا(ع) کسبخ میزبان اطعام فاطمی خواهد بود.

اقامه عزای فاطمی در مسجد امام حسن مجتبی(ع) جماران رشت

«مرتضی قمی» مدیر کانون فرهنگی هنری شهید محمدهدایتی با تأکید بر لزوم تبیین سبک زندگی حضرت زهرا(س)  از برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت فرارسیدن دهه اول فاطمیه  در مسجد امام حسن مجتبی(ع) جماران رشت خبر داد  و افزود: مراسم ویژه فاطمیه به مدت 2 شب با سخنرانی حجت الاسلام «میر هاشمی » و مداحی «امیر محمد فلکی» در مسجد امام حسن مجتبی(ع) جماران رشت برگزار می‌شود.

برگزاری مراسم عزاداری فاطمیه در مسجد آقاسيدصالح روستاي لچه گوراب رشت

«محمد جوينده» مدیر کانون حامیان ولایت مسجد آقاسيدصالح رشت با تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س)  با تاکید بر تبین شخصیت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) اظهار کرد: تببین دقیق و درست  شخصیت زن  در اسلام یکی از محورهای مهم  مباحث منابر وعظ و خطابه در این ایام است که می‌تواند نقشه‌های دشمن را خنثی کند، چرا که دشمن تلاش دارد زندگی کثیف غربی را به جامعه اسلامی ایران تحمیل کند.

وی از میزبانی مسجد آقاسيدصالح رشت در ایام فاطمیه خبر داد و افزود: سياهپوشان و آماده سازي مسجد آقاسيدصالح روستاي لچه گوراب رشت جهت برگزاري مراسمات فاطميه توسط نوجوانان کانون حاميان ولايت  در روز سه شنبه(15 آذرماه) انجام شد. این مراسم به مدت سه شب بعد از نماز جماعت مغرب و عشا و قرائت دعای پرفیض عاشورا با سخنرانی حجت الاسلام مهدی معتمدی، حجت الاسلام یاسر علی نیا، حجت الاسلام رضوان احمدی و مداحی کربلایی حسین هادی پور، محمد جوینده و  سجاد قاسمی برگزار می‌شود و عزاداران فاطمی با اطعام شام پذیرایی می‌شوند.