کانون های مساجد نقش خوبی در ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه دارند
کانون هاي مساجد نقش خوبي در ترويج فرهنگ کتابخواني و مطالعه دارند

کانون های مساجد نقش خوبی در ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه دارند

کانون هاي مساجد با بهره مند بودن از فضاي مناسب و با جذب کودکان و نوجوانان و تشويق و ترغيب آنان به کتاب و کتابخواني مي توانند نقش موثري در ترويج فرهنگ کتاب و کتابخواني داشته باشند.
شناسه خبر : 42694 تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۰۹:۲۷
به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، از استان گیلان، کانون های مساجد با بهره مند بودن از فضای مناسب و با جذب کودکان و نوجوانان و تشویق و ترغیب آنان به کتاب و کتابخوانی می توانند نقش موثری در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی داشته باشد و این هدف مهم را نیز اگر چه از ابتدا در دستور کار داشته اند. اما در این سال های اخیر این بحث جدی تر از سوی مدیران کانون های شهری و روستایی و نیز اعضای آنان دنبال می شود که در ادامه با نمونه ای از این کانون ها آشنا می شوید.


«امیرحسین عزیزی» مدیر کانون شهيد مطهري آستان مقدّس آقاسیّدهاشم (ع) ورازگاه بخش سنگر شهرستان رشت با بیان اینکه مجوز تاسیس کانون شهيد مطهري در سال ۹۳ اخذ شده است اظهار کرد: با توجه به اینکه این کانون روستایی است حدود ۵۰ نفر عضو فعال داریم که در رده های سنی مختلف با کانون در زمینه های فرهنگی و هنری همکاری می کنند.
وی  با بیان اینکه بحث کتاب، کتابخوانی، کتابخانه و کتاب داری را از ماه گذشته شروع کرده ایم گفت: رویکرد ما در مجموعه کانون و مسجد که از همکاری بسیار صمیمانه امام جماعت مسجد حجت‌الاسلام «موسی زاده» برخوردار هستیم، تاکنون تمرکز روی مخزن کتابخانه نبوده بلکه بر روی فرهنگ کتابخوانی تمرکز کردیم.
 
عزیزی اظهار داشت: ما به دنبال افزایش زمان مطالعه اعضاء هستیم و به همین علت حدود ۲۵۰ الي ۳۰۰ جلد کتاب بیشتر نداریم.

مدیر کانون شهيد مطهري آستان مقدّس آقاسیّدهاشم (ع) ورازگاه بخش سنگر با بیان اینکه طی مراسمی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی از «ابوالفضل ثنایی» به عنوان کتابخوان برتر کانون شهید مطهری قدردانی شد، گفت: همچنین «طاها ثامنی» به عنوان مسئول کتابخانه شهید محمدباقر صدر آستان مقدّس آقاسیّدهاشم (ع) ورازگاه این کانون معرفی شد.
وی با اشاره به قول مساعد مدیر ستاد کانون های مساجد گیلان مبنی بر گسترش منابع این کتابخانه در بازدید، دیدار و گفتگویی که با اعضای این کانون داشتند، اظهار کرد: خوشبختانه فضا برای گسترش کتابخانه را در آینده پیش بینی کردیم و اکنون رویکرد ما به این شکل است که با تغییرات کوچک در عادت های روزانه به دنبال فرهنگ سازی باشیم.

 عزیزی با تاکید بر اینکه هدف ما افزایش کتابخوانی به شکل روزانه مانند سایر عادت هایی که به طور ناخودآگاه آن ها را در طول روز انجام می‌دهیم، است، بیان کرد: در همین راستا با توجه به تفاوت سلیقه ها و متنوع بودن کتاب ها و بالا بودن هزینه تهیه کتاب، ما برای در دسترس بودن تنوع کتاب ها، انواع کتاب های الکترونیکی، صوتی و چاپی، اپلیکیشن هایی مثل طاقچه یا سایت هایی مثل کتاب رسان را به اعضاء معرفی کردیم که بسیار کار را برای کتاب خوان های واقعی راحت تر کرده است.
 
عزیزی اذعان کرد: کتابخوان برتر ما «ابوالفضل ثنایی» نیز تقریبا همین ویژگی را داشته و همیشه پیگیر کتابخوانی و بالا بردن سطح دانسته های خود است.
 
وی با ابراز امیدواری از اینکه در آینده بتوانیم سیر مطالعاتی بیشتری را برای کتابخوان های برتر خود فراهم کنیم گفت: اعضای کتابخانه ما همان اعضای کانون و بچه های مسجد هستند و خوشحالیم که می توانیم از ظرفیت مساجد برای ترویج فرهنگ های خوب مانند کتاب و کتابخوانی بهره مند شویم.

وی خاطر نشان کرد: در هفته کتاب همچنین کتاب «سلام بر ابراهیم» توسط امام جماعت مسجد معرفی و مدت زمان ۲ ماهه برای مطالعه این کتاب برای اعضا در نظر گرفته شد.
 
ابوالفضل ثنایی ۱۳ ساله که کتابخوان برتر کانون مطهری ورازگاه شده، کتاب را همدم مفیدی برای انسان توصیف کرد و گفت: کتاب می توان ذهن انسان را نسبت به مسایل پیرامونش باز و هوشیار کند.


 وی ترغیب کودکان و نوجوانان به سمت و سوی کتاب و مطالعه را بهتر و با ارزش تر از وقت گذراندن در فضاهای مجازی پر هزینه ای دانست که هیچ ثمری برای حال و آینده آنان ندارد و افزود: البته محیط خانه و خانواده در سوق دادن فرزندان به مطالعه بسیار اهمیت دارد، اما خوشبختانه کانون های مساجد نیز این ظرفیت را دارند که در کنار تعلیم مسایل دینی و تربیتی، مسایل فرهنگی مانند کتابخوانی را ترویج کنند.