کتابخانه مساجد پاتوقی مناسب برای تبادل افکار و غنی‌سازی اوقات فراغت اقشار مختلف جامعه است
کتابخانه مساجد پاتوقي مناسب براي تبادل افکار و غني‌سازي اوقات فراغت اقشار مختلف جامعه است
مدیر کانون رقیه خاتون(س) مسجد امام حسین(ع) روستای استخر بیجار بالا؛

کتابخانه مساجد پاتوقی مناسب برای تبادل افکار و غنی‌سازی اوقات فراغت اقشار مختلف جامعه است

دورائي، ضمن تاکيد نسبت به ظرفيت‌هاي کانون‌هاي مساجد در عرصه ترويج فرهنگ مطالعه گفت: کتابخانه مساجد پاتوقي مناسب براي تبادل افکار و غني‌سازي اوقات فراغت اقشار مختلف جامعه است.
شناسه خبر : 42505 تاریخ انتشار : ۱ آذر ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۴:۰۴

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان گیلان، ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه یکی از اهداف و رویکردهای مهم کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است. راه اندازی کتابخانه مساجد در راستای افزایش سرانه مطالعه و دسترسی آسان عموم مردم به کتاب و برگزاری گعده‌های کتابخوانی در فضای معنوی مسجد یکی از اقدامات ماندگار در حوزه فرهنگی است.


هم اکنون ۲۴۵ باب کتابخانه در مساجد گیلان فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۱۴۸ باب کتابخانه در شبستان مساجد دایر شده و مابقی مخرن دار هستند که با بالغ بر ۲۴۲ هزار و ۵۶۰ کتاب به بیش از ۱۲ هزار عضو کتابخانه خدمات لازم را ارائه می‌دهند.
 
کانون رقیه خاتون(س) مسجد امام حسین(ع) روستای استخر بیجار بالا از توابع شهرستان آستانه اشرفیه یکی از کانون‌های موفق و برتر گیلان است  که توانسته است رابط برتر کشوری در طرح ملی ایران قوی شده و رتبه شایسته تقدیر را در رویداد ملی فهما در رواق ترنج کسب کند. این کانون نیز فعالیت‌های کتاب محور را اولویت برنامه‌های خود قرار داده و با طرح شنبه‌های کتاب به میان اقشار مختلف مردم رفته و به ترویج فرهنگ کتابخوانی می‌پردازد.


«فاطمه دورائی» در گفتگو با ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان گیلان نیز به برنامه‌های این کانون به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی که در همکاری با مدرسه دانش گستر اجرا شد، اشاره و بیان کرد: کتاب «بازرگان و گنج پنهانش» برای دانش آموزان پايه پنجم و ششم ابتدایی این مدرسه به صورت قصه‌گویی خوانش شد.
 
مدير کانون رقيه‌ خاتون(س) مسجد امام حسين(ع) روستای استخر بيجار بالا شهرستان آستانه اشرفيه ادامه داد: همچنین برای دانش‌آموزان پايه آمادگی، کتاب «بابا جون رفتگرم سايه ات بالای سرم» و برای دانش‌آموزان پايه اول کتاب « کدو قلقله زن» قصه گویی و بازخوانی شد.
 
وی برپایی نمايشگاه نقاشی « خلاقيت و کتاب» و تجلیل از برترین‌ها، نمایشگاه متن ادبی با عنوان « اگر من کتاب بود چکار می‌کردم» و امانت کتاب به دانش‌آموزان را از دیگر برنامه‌های کانون رقیه خاتون(س) اعلام کرد که با همکاری مدرسه دانش گستر برگزار شد.


 

برگزاری مسابقه نقاشی بین بچه‌های مسجد و برپایی نمایشگاهی از آثار منتخب، تجلیل از دو کتابدار شهرستان آستانه اشرفیه و دیدار با رییس کتابخانه‌های عمومی این شهرستان، اجرای طرح شنبه‌های کتاب برای دانش آموزان از دیگر برنامه‌هایی بود که به همت کانون رقیه خاتون همزمان با هفته کتاب اجرا شد.

وی از مسئولان و متولیان فرهنگی خواست، نگاه ویژه‌ای به کتابخانه‌های مساجد داشته و این اماکن را تجهیز کنند تا با جذب نسل جدید به مساجد، پاتوقی برای این قشر در محیطی آرام و معنوی باشند.