طرح «شنبه‌های کتاب» در کانون انصار الزینب(س) روستای لب دریا
طرح «شنبه‌هاي کتاب» در کانون انصار الزينب(س) روستاي لب دريا
مدیر کانون انصارالزینب(س) روستای لب دریا؛

طرح «شنبه‌های کتاب» در کانون انصار الزینب(س) روستای لب دریا

مدير کانون فرهنگي هنري انصارالزينب(س) اظهار داشت: طرح شنبه‌هاي کتاب را جهت ترغيب کودکان و نوجوانان به کتابخواني در روستاي لب دريا و بندر کياشهر برگزار مي‌کنيم.
شناسه خبر : 42293 تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۰:۳۴

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان گیلان، «شنبه‌های کتاب» یکی از طرح‌هایی است که  در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کانون‌های مساجد، برگزار می‌شود. این برنامه شنبه هر هفته در قالب دورهمی و گعده‌هایی به منظور معرفی کتاب برگزار می‌شود و امام جماعت، مدیر کانون،کتابدار یا مسول کتابخانه کانون ضمن معرفی کتاب، با مخاطبین که غالبا کودکان و نوجوانان هستند، آن را جمع خوانی کرده، در رابطه با آن کتاب به گفتگو می‌پردازد و  آن را نقد کرده، با یکدیگر مباحثه می‌کنند.

*طرح «شنبه های کتاب» در کانون انصارالزینب(س) روستای لب دریا
«مژگان پیرخندان» با اشاره به اجرای طرح ملی شنبه‌های کتاب در کانون فرهنگی هنری انصارالزینب(س) روستای لب دریای آستانه اشرفیه گفت: این طرح در قالب طرح ملی راهکار با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و رونق بخشیدن به کتابخانه‌های مساجد همزمان با سراسر کشور در کانون فرهنگی هنری انصارالزینب(س) روستای لب دریا اجرا می‌شود.
مدیر کانون فرهنگی هنری انصارالزینب(س) اظهار داشت: برای اجرای طرح کارگروه محتوایی در کانون تشکیل شد در این کارگروه کتاب‌های پیشنهادی جهت مطالعه معرفی و مورد بررسی قرار می‌گیرد تا در نهایت به جمع‌بندی جهت معرفی یک کتاب برسیم.


وی تصریح کرد: جهت ترغیب کودکان و نوجوانان روستا به کتابخوانی مقرر شد کتاب‌های حوزه کودک را به مخاطبان کودک خود معرفی کنیم.


پیرخندان تصریح کرد :  کانون انصارالزینب(س) در سال 1399، طرح «هر کوچه یک کتاب»  باشیوع کرونا و تعطیلی مساجد و فعالیت‌های کتابخانه ای کانون برآن شدیم برای ایجاد شور و نشاط در کودکان و نوجوانان و بعضا خواهران و در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی با کمک مسئول کتابخانه و کتابدار کانون با هدف معرفی کتاب به کوچه پس کوچه های روستا رفته و هر هفته با معرفی یک کتاب به یک کوچه مراجعه کرده و مخاطبین را به خواندن کتاب و خلاصه نویسی آن ترغیب کنیم و با اهدای هدایایی کوچک باعث تشویق آنها شویم.


وی بیان کرد:  کانون انصارالزینب(س) با این طرح در سال ۱۳۹۹ از بین ۲۵ هزار کانون کشور توانست رتبه برتر در رواق کتاب را از آن خود کند.


پیرخندان اظهار کرد: کانون انصارالزینب (س) در فهمای ۱۴۰۰ با طرح «ننه گیل مار» پا به عرصه رقابت گذاشت.
وی با اشاره به اینکه «ننه گیل مار قصه گو» پیرزن گیلانی است که به کمک نوه خود که مدیر کانون است آمده است، او به کتاب و کتابخوانی علاقه بسیاری داشته و برای تبلیغ کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه با  تیم فرهنگی خود که متشکل از مدیر کانون و مسئول کتابخانه و کتابداران کانون بودند به مکان هایی مانند مدارس، جشنواره ها، مهدها، کوچه ها و غیره رفته و به معرفی کتاب و قصه گویی پرداخت که بسیار مورد توجه کودکان و نوجوانان قرار گرفت.


پیرخندان بیان کرد: در همین راستا کانون انصارالزینب(س) با اجرای طرح ننه گیل مار و قصه هایش در فهما ۱۴۰۰ در رواق کتاب مقام سوم کشور (شایسته تقدیر) از بین ۲۶هزار کانون کشور را به‌دست آورد که نقش ننه گیل مار را یک دختر ۱۵ ساله که کتابدار کتابخانه کانون است بازی می‌کرد.


مدیر کانون انصارالزینب(س) در ادامه گفتگو از برنامه‌های کانون در هفته کتاب خبر داد و گفت: در اولين روز از هفته کتاب و کتابخواني از طرف يکي از اعضاء کانون تعداد ۱۵ جلد کتاب داستان به کتابخانه مسجد اهدا شد و از ۳ عضو فعال کتابخانه کانون با اهدا کتاب و هديه تقدير به عمل آمد.


وی گفت: به همت اعضاي فعال و هنرمند کتابخانه  کانون عروسک‎هاي تبليغاتي (کتاب غذاي روح است ) در راستای ترويج کتابخواني و بالا بردن فرهنگ مطالعه در کتابخانه مسجد ساخته شد، تا در مراسم‌هاي هفته ي کتاب و کتابخواني مورد استفاده قرار گيرد.


پیرخندان افزود: به مناسبت هفته کتاب و کتابخواني و با همکاري مدير دبستان دکتر حشمت ويژه برنامه و نمايشگاه کتاب در محوطه باز مدرسه برگزار شد.
گفتني است که اين نمايشگاه مورد استقبال دانش آموزان قرار گرفت و حدودا ۵۰ جلد کتاب به امانت داده شد.
وی گفت: همچنین در دومين روز از هفته کتاب و کتابخواني ننه گيل مار دوستدار کتاب که با قصه هاي شيرين خود و معرفي کتابهاي جذاب باز هم به سراغ بچه ها ميرود .


ننه گيل مار با حضور در دبستان دکتر حشمت از شهر بندر کياشهر با معرفي کتاب و قصه هاي شيرين خود اين هفته را گرامي داشته و مانند سالهاي گذشته به کمک کانون انصارالزينب(س) کار تبليغ کتابخواني و معرفي کتاب و ترويج فرهنگ مطالعه را به نحو احسنت انجام ميدهد. ننه گيل مار دوستدار کتاب که با قصه هاي شيرين خود و معرفي کتابهاي جذاب باز هم به سراغ بچه ها مي‌رود .


این فعال مسجدی با اشاره به برگزاری مسابقه نقاشي و رنگ آميزي در دبستان دکتر حشمت بندر کیاشهر گفت: این برنامه با همکاری مدیر مدرسه و با حضور معاون اداره آموزش پرورش بندرکياشهر و معلمان برگزار شد و به نفرات برتر از طرف کانون جوايزی اهدا مي‌شود.

 

مدیر کانون انصارالزینب(س) افزود: روز گذشته( چهارشنبه 25 آبان ماه )  همراه ننه گیل مار و مسول کتابخانه کانون انصارالزینب(س)  به کانون شهدای دهنه سر آستانه اشرفیه رفتیم و برنامه خوبی را در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی اجرا کردیم در این برنامه کتاب«آتالی و جوجه وقت نشناس» توسط ننه گیل مار به بچه‌های کانون معرفی شد. مدیر کانون شهدای دهنه سر، دهیار و اعضاء شورای اسلامی روستای دهنه سر نیز حضور داشتند و با استقبال خوبی نیز مواجه شدیم.


پیر خندان گفت: امروز(پنج شنبه26 آذرماه) به منظور تبریک هفته کتاب به مسول کتابخانه و اهدای کتب آموزشی  به کتابخانه 22 بهمن بندر کیاشهر می‌رویم.


وی از اجرای طرح شنبه‌های کتاب به صورت هفتگی در مدارس مقطع دبیرستان(مدرسه پژوهندگان)، راهنمایی متوسطه(شهدای امیر کیاسر) و دبستان(دکتر حشمت) بندر کیاشهر با همکاری مدیران این مدارس خبر داد و افزود: هدف ما از اجرای این طرح در سطح این مدارس ترغیب کودکان و نوجوانان به کتابخوانی و مطالعه است.

پیر خندان در پایان این گفتگو از زحمات و تلاش‌های بی شائبه«نسیم محمودی» کتابدار کتابخانه کانون انصارالزینب(س)  تشکر و قدردانی کرد.

گفتنی است؛ کتابخانه کانون انصارالزینب(س) روستای لب دریا در حال حاضر 70 عضو و 600 جلد کتاب دارد.