جلسه شورای فرهنگ عمومی بندر آستارا برگزار شد
جلسه شوراي فرهنگ عمومي بندر آستارا برگزار شد
با حضور مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان گیلان؛

جلسه شورای فرهنگ عمومی بندر آستارا برگزار شد

مدير ستاد فهما استان گيلان در حاشيه بازديد کانون‌هاي فرهنگي هنري بندر آستارا در جلسه فرهنگ عمومي شرکت کرد.
شناسه خبر : 42208 تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۱:۱۷

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) از گیلان، حجت‌الاسلام والمسلمین «رضا حاجتی» عصر دیروز(یکشنبه ۲۲ آبان ماه ) در جلسه شورای فرهنگ عمومی بندر آستارا که در محل دفتر امام جمعه این شهرستان برگزار شد، گفت: مسجد محل بسیار مهم و مرکز حکمرانی دین اسلام است.

                                                                                                                                   مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان با بیان‌ اینکه در مسجد باید مدیریت جامعه اسلامی شکل بگیرد، افزود: مسجد باید محور همه فعالیت‌های اجتماعی حکومت و حکمرانی اسلامی باشد.

وی با اشاره به اینکه در نحوه حکمرانی پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد(ص) مسجد بسیار حائر اهمیت بود، تصریح‌کرد: مسجد ظرفیتی است که با آن انقلاب کرده و انقلاب را نیز با آن حفظ کردیم و از این سنگر افراد زیادی در دوران دفاع مقدس در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور یافته و امروز نیز در صحنه‌های مختلف مشغول خدمت به کشور و پاسداری از ارزش‌های اسلامی و انقلاب هستند.

حجت‌الاسلام حاجتی خاطرنشان‌کرد: با اجرای سیاست‌های چندین سال اخیر به تدریج کارکردهای مسجد که باید محور همه فعالیت‌های اجتماعی می‌شد، گرفته شد.

مدیر  ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان با تاکید بر اینکه مسجد در یک محله مامن و پناهگاه مردم باشد، افزود: تمام فعالیت‌های اجتماعی و مدیریت جامعه اسلامی باید در بستر مسجد شکل بگیرد.

وی با بیان‌اینکه کم کم مساجد کارکرد خود را از دست داده و به نمازخانه تبدیل شده است، تصریح‌ کرد: نحوه برخوردها خواسته و یا ناخواسته مسجد را به این مرحله رساند که باید سوال کنیم چرا قشر نوجوان و جوان به سمت مساجد نمی‌آیند.

حجت‌الاسلام حاجتی گفت: دلیل مسئله این است که کارکرد مساجد را تغییر دادیم و دیگر نوجوانان و جوانان نیازی نمی‌بینند که بخواهند وارد مسجد بشوند و مسئله ای را در آن برطرف کنند.

مدیر  ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان ادامه داد:جذابیتی در مساجد وجود ندارد اما این امر برای همه مساجد اتفاق نیفتاده و مساجد برای جذب مردم به ویژه نوجوانان و جوانان باید برنامه داشته باشند.

 وی بر احیای شبکه عظیم مساجد تاکید کرد و گفت: امام خمینی(ره) تاکید می‌کرد مسجد سنگر است و باید این سنگرها را حفظ کنیم، الان بیرون سنگر خود ایستاده‌ایم و می‌جنگیم و در برابر آماج تیرهای دشمن قرار داریم و تیرها دارد به ما برخورد می‌کند؛ ما باید به مسجد برگردیم و نیاز داریم که مساجد ما احیا شود.

حجت الاسلام حاجتی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را یکی از قطعه‌های مهم پازل جذابیت مساجد دانست و خاطرنشان‌کرد: کانون‌های فرهنگی هنری این کارکرد را برای مساجد ایجاد می‌کنند که اگر جوانی می خواهد خطاطی، تدوین، فیلمنامه‌نویسی، فیلمبرداری و عکاسی یاد بگیرد باید آن را در محیط مسجد یاد بگیرد.

وی با اشاره به اینکه برگزاری اینگونه کلاس‌ها، نیاز جوانان امروزی است، افزود: برخی اوقات تصمیمات و سیاست‌گذاری‌هایی که شکل می‌گیرد با آن چیزی که نسل جدید به دنبالش است،  تناسبی ندارد و لذا نتیجه نمی‌دهد. ما امروز احتیاج داریم به این قضیه که مساجد جذابیت لازم را داشته باشند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان گفت: امید می‌رود با احیای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و برگشتن آنها به هویت هنری و فرهنگی خودشان‌، جذابیت لازم برای نسل جدید ایجاد شود؛ چرا که ماهیت تشکیل کانونها این بود که هنرمند انقلابی کم داشتیم و قرار شد تا در بستر مساجد، هنرمند مسجدی و انقلابی تربیت کنیم و باید تمام تلاش خود را انجام دهیم که از این پس به همین سمت برویم.

حجت‌الاسلام حاجتی با اشاره به اینکه برگزاری اینگونه کلاس‌ها، نیاز جوانان امروزی است، افزود: برخی اوقات تصمیمات و سیاست‌گذاری‌هایی که شکل می‌گیرد با آن چیزی که نسل جدید به دنبالش است،  تناسبی ندارد و لذا نتیجه نمی‌دهد. ما امروز احتیاج داریم به این قضیه که مساجد جذابیت لازم را داشته باشند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان گفت: امید می‌رود با احیای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و برگشتن آنها به هویت هنری و فرهنگی خودشان‌، جذابیت لازم برای نسل جدید ایجاد شود؛ چرا که ماهیت تشکیل کانونها این بود که هنرمند انقلابی کم داشتیم و قرار شد تا در بستر مساجد، هنرمند مسجدی و انقلابی تربیت کنیم و باید تمام تلاش خود را انجام دهیم که از این پس به همین سمت برویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین «محمد جواد باقری‌ارومی » در جلسه شورای فرهنگ عمومی بندر آستارا گفت: آستارا با توجه به موقعیتی که دارد باید دفتر نمایندگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در آن دایر شود.

امام جمعه بندر آستارا افزود: دایر شدن دفتر نمایندگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به دلیل دور بودن آستارا از مرکز استان وداشتن سه مرز ریلی، دریایی و زمینی مشترک با جمهوری آذربایجان و به دلیل قرار گرفتن در معرض مسائل مختلف، در این شهرستان ضروری است.

«عنایت رضایی‌پور»  نیز در این جلسه بر راه‌اندازی دفتر نمایندگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در آستارا تاکید کرد و افزود: در این خصوص پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهم.

فرماندار بندر آستارا با بیان‌اینکه نیاز که مساجد را در حوزه تربیتی نسل جوان بیشتر فعال کنیم، افزود: کانون‌های مساجد در پر کردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان می‌توانند نقش اساسی ایفا کنند.