اوج فعالیت‌های قرآنی کشور با آموزش و حفظ سراسری در سطح مدارس و دانشگاه‌ها محقق می‌شود
اوج فعاليت‌هاي قرآني کشور با آموزش و حفظ سراسري در سطح مدارس و دانشگاه‌ها محقق مي‌شود
نفر برتر رشته حفظ کل در مرحله کشوری پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامّتان؛

اوج فعالیت‌های قرآنی کشور با آموزش و حفظ سراسری در سطح مدارس و دانشگاه‌ها محقق می‌شود

جعفرپور گفت: نقطه اوج فعاليت‌هاي قرآني زماني است که حفظ قرآن همگاني شود و تمام مدارس و دانشگاه‌ها به اين امر اهتمام ويژه داشته باشد.
شناسه خبر : 41556 تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۲:۵۴

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) از استان گیلان: «حسن جعفرپور» جوانی۲۱ ساله اهل شهرستان رشت است که موفق شد در مرحله کشوری پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی «مدهامّتان»  به میزبانی استان فارس، رتبه نخست را کسب کند.

وی که به فعالیت‌های هنری نیز علاقه دارد سعی کرده تا با الهام از مضامین قرآنی به خلق آثار هنری بپردازد تا گامی در راستای ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه دارد.

 «حسن جعفرپور» در گفتگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما ) از گیلان به تشریح فعالیت‌ها و تاثیر قرآن در رندگی و موفقیت‌هایش پرداخته است.

- حفظ قرآن را از چند سالگی آغاز کردید و چه شد که وارد عرصه مسابقات شدید؟

از کلاس ششم ابتدایی به حفظ قرآن علاقه‌مند شدم و با قرآن انس گرفتم و همراه دو برادر کوچکترم حفظ قرآن را آغاز کردم. بی‌تردید در این مسیر اولین کسانی که مشوق من بودند، پدر و مادرم بودند. اولین بار همراه مادرم به یکی از کلا‌س‌های قرآن رفتیم و در ادامه مسیر با استاد فلاح پور آشنا شدیم که وی نقش مهمی در حافظ  شدن من و برادرانم داشتبعد از سه سال تلاش مداوم، با لطف و عنایت خداوند توانستیم حافظ کل قرآن شویم.

 تاکنون در چه مسابقاتی شرکت داشته اید و چه رتبه‌هایی کسب کردید؟

در مسابقات متعدد ادارات، نهادها چون مسابقات قرآن دانش آموزی و مسابقات قرآنی اوقاف شرکت کردم و توانستم در رشته حفظ رتبه‌های برتر و سوم استانی و کشوری را کسب کنم.

حفظ قرآنی کریم و حضور شما در این عرصه چه تحولاتی را برایتان به همراه داشته است؟

انس با قرآن و حفظ آیات این کتاب الهی موجب تحولات عظیمی در زندگی‌ام شده است و علاوه بر شکل‌دهی شخصیتی مطابق با آموزه‌های قرآنی به لحاظ اجتماعی نیز بسیار برایم موثر بوده است و همه موفقیت‌هایم در زندگی شخصی و اجتماعی را مدیون انس با قرآن هستم.

 

به عنوان حافظ کل قرآن کریم بیشتر با کدام آیات ارتباط برقرار می‌کنید و کدام آیه سرلوحه زندگی شما بود؟

فرازی از آیه «الا بذکر الله تطمئن القلوب» را خیلی دوست دارم ( آگاه باشید که فقط با یاد خدا انسان به آرامش حقیقی می‌رسد) و آیه «الیس الله بکاف عبده» (آیا خداوند برای بنده اش کافی نیست و امورش را کفایت نمی کند؟)

آیه «ان لیس للانسان الاماسعی» (انسان جز سعی و تلاش نیست و با رنج و تلاش و توکل بر خدابه خواسته‌های خود می‌رسد) سرلوحه زندگی من در تمام امور به ویژه مسیرهای سخت بود.

 به‌عنوان یک حافظ قرآن جوان، چه توصیه‌هایی را به افراد علاقه‌مندی که قصد ورود به این عرصه را دارند می کنید؟

باید با عشق وارد این عرصه شد. وقتی نیت حفظ قرآن را در دل داشته باشید و به خدا توکل کنید قطعا خداوند مسیر را هموار خواهد کرد.

حفظ قرآن بسیار راحت است اگر برنامه‌ریزی و پشتکار داشته باشید. حتما باید زیر نظر یک استاد مبرز و باتجربه آموزش ببینید و محفوظات خود را به او ارائه دهید.

 شما چه روش حفظی را توصیه می‌کنید. دوره‌های کوتاه بهتر است یا دوره‌های طولانی مدت؟

به اعتقاد من حفظ قرآن در دوره‌های طولانی مثل سه یا چهار سال بهتر است؛ چراکه اگر هم بتوانید در یک سال قرآن را حفظ کنید حتما باید ۲ تا ۳ سال آن را مرور کرده تا به مرحله تثبیت برسانید. حفظ یک ساله را برای عموم نوجوانان و جوانان مناسب نمی‌دانم.

 تلاوت‌ کدام اساتید را گوش می‌دهید؟

بیشتر صوت استاد «حاج فرهاد فلاح پور» را گوش داده و با آن آیات را حفظ و مرور می‌کنم. هم از ایشان و هم پسرشان «حاج محمد فلاح پور» که در این راه همراه و هدایتگر من بودند، تقدیر و تشکر می‌کنم.

 نقطه اوج فعالیت‌های قرآنی کشورمان چه زمانی رقم خواهد خورد؟

نقطه اوج فعالیت‌های قرآنی در کشورمان زمانی است که حفظ قرآن همگانی شود و تمام مدارس به این امر اهتمام ویژه داشته باشد و سپس به فهم و عمل اجتماعی برسیم.

 

- نظر شما در مورد سطح فعالیت‌های قرآنی استان گیلان چیست؟ آیا استان گیلان در این زمینه توانسته است جایگاه خود را پیدا کند؟ 

فعالیت‌های قرآنی استان ما به نسبت استان‌های دیگر در دهه اخیر بسیار چشمگیر شده است. اگر همه سازمان‌ها و نهادها مثل امور مساجد، آموزش و پرورش به مسابقات گسترده اهتمام ورزند، حضور جوانان بیشتر خواهد بود.