تشریح فعالیت‌های کانون‌های مساجد استان گیلان همزمان با روز جهانی مسجد در گفت‌وگوی ویژه خبری
تشريح فعاليت‌هاي کانون‌هاي مساجد استان گيلان همزمان با روز جهاني مسجد در گفت‌وگوي ويژه خبري

تشریح فعالیت‌های کانون‌های مساجد استان گیلان همزمان با روز جهانی مسجد در گفت‌وگوی ویژه خبری

رضواني نژاد گفت: اگر کانوني در عرصه فضاي مجازي توانمندي حداکثري پيدا کند مي‌تواند با کانون‌هاي برجسته کشوري رقابت کرده و رتبه‌هاي کشوري را به دست آورد.
شناسه خبر : 40198 تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۰۷:۱۱

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه اي (فهما) از استان گيلان، حجت‌الاسلام والمسلمين «محمدعلي ‌رضواني نژاد» شامگاه(يکشنبه ۳۰ مرداد) در برنامه گفتگوي ويژه خبري ضمن گراميداشت روز جهاني مسجد اظهار داشت: مساجد از ديرباز مکان بصيرت افزايي و پايگاه روشنگري بوده و نقش آن را قبل از انقلاب نيز در تعميق اعتقادات ديني و انقلابي شاهد بوديم.

مدير ستاد هماهنگي کانون‌هاي مساجد گيلان با تصريح بر اينکه در دوران پس ازانقلاب مساجد عهده‌دار تثبيت نظام بوده‌اند اذعان کرد: در برابر پديده‌هايی مانند منافقين که در مقابل انقلاب می‌ایستادند، مساجد حضور فعال داشتند و در دوران جبهه و ‌جنگ نيز علاوه بر تامین و اعزام نيروهای انسانی، پشتیبانی از سرحدات جنگی و جبهه‌ها توسط مساجد انجام شد.

حجت‌الاسلام رضواني نژاد اظهار داشت: مساجد به عنوان خاستگاه گروه‌هاي جهادي در دوران پاندمي کرونا و‌ کمک به مردم پيش‌قدم بوده و در حوزه جهاد تبيين هم نقش محوري دارند.

وي افزود: زمينه سازي براي حضور نسل جوان در مساجد و پاسخگويي به شبهات آنان از کارکردهاي مهم مساجد و کانون‌هاي فرهنگي و هنري مي باشد. ما در مساجد با دو گروه مخاطب مواجه هستيم؛ گروه اول مخاطبان همراه ما هستند که در مساجد دائما تردد دارند و گروه دوم تمام خانوارهای پیرامون مساجد هستند. محور کار کانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد، شناسايي مخاطبان گروه دوم است. تلاش ما اين است تا بتوانيم با انواع برنامه‌هاي فرهنگي و هنري اين افراد را شناسايي کرده و زمينه تردد آنان به مساجد را فراهم کنيم تا از بستری که در مساجد فراهم شده است، بهره مند شوند.

وی افزود: مساجد را بعنوان بهترين جايگاه تبيين مي‌توانند به شکل شايسته در اين عرصه ورود کنند و افراد محله براي اينکه بتوانند مقابل تهاجمات فکري دشمنان پاسخگو باشند از ظرفيت مساجد بهره مي‌برند همچنين کارگروهايي را براي حداکثر سازي حضور همه افراد، همه سلايق و ايده‌هاي فکري تشکيل داده و اهداف مورد نظر را پيگیري مي‌کنيم.

مدير ستاد هماهنگي کانون هاي مساجد گيلان گفت: از کانون‌هايي که بتوانند بستر لازم را براي حضور جوانان و پاسخگويي به شبهات آنان فراهم کنند و ضمن حضور فعال در حوزه‌هاي بصيرت افزايي توليد محتواي مناسبي هم براي اين افراد داشته باشند حمايت مي شود.

حجت‌الاسلام رضواني نژاد در ادامه افزود: مساجدي که در زمينه‌هاي ياد شده به اين نهاد لبيک مي‌گويند اعم از امام جماعت، هيئت امناء و کانون‌هاي فرهنگي و هنري به شکل ويژه مورد حمايت قرار مي‌گيرند. وي اذعان کرد: کانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد در کنار ساير مراکز و نهادهاي فعال در مساجد نظير بسيج، برگزاري جلسات و حلقه‌هاي بصيرت افزايي را با حضور کارشناسان زبده و مجرب در دستور کار دارند به طوريکه هم اينک جلسات بصيرت افزايي در ۷۰ درصد از مساجد استان گيلان با حضور اقشار مختلف برپا مي‌شوند. .

وی خاطر نشان کرد: در راستاي اطلاع‌رساني اقدامات مساجد انجام مي‌گيرد اشاره داشت و اضافه کرد: در ماه مبارک رمضان امسال جشنواره ورزشي محلات را در سطح استان گيلان داشتيم و بواسطه آن قشر ورزشکار را با مساجد همراه کرديم.  

مدير ستاد هماهنگي کانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد استان گيلان با بيان اينکه کانون‌ها در حوزه مواسات و همدلي و شناسايي مستمر نيازمندان برنامه ويژه‌اي دارند افزود: در دو ساله اخير با حضور فعال مساجد استان، در کنار توزيع انواع بسته‌هاي معيشتي، توزيع بيش از ۱۵ مرحله گوشت بين نيازمندان انجام شده است.

حجت‌الاسلام رضواني نژاد به اقداماتی که در راستاي اطلاع‌رساني فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری در مساجد انجام مي‌گيرد اشاره کرد و افزود: در ماه مبارک رمضان امسال جشنواره ورزشي محلات را در سطح استان گيلان داشتيم و بواسطه آن قشر ورزشکار را با مساجد همراه کرديم.  

وی با اشاره به سامانه بچه هاي مسجد و رويداد ملي فهما اذعان کرد: از سه سال گذشته کليه فعاليت‌هاي کانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد سامانه محور شده است و‌ کل گزارشات برنامه‌ها و بررسي عملکرد کانون‌ها در بستر سامانه و فضاي مجازي قرار مي‌گيرد.

مدير ستاد هماهنگي کانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد استان گيلان با بيان اينکه کانون‌هاي فعال فرهنگي و هنري مساجد در حوزه فضاي مجازي حمايت بيشتري را دريافت مي‌کنند اظهار داشت: اگر کانوني در عرصه فضاي مجازي توانمندي حداکثري پيدا کند مي‌تواند با کانون‌هاي برجسته کشوري رقابت کرده و رتبه‌هاي کشوري را به دست آورد.  

حجت‌الاسلام رضواني نژاد توليد محتواي مناسب براي پاسخگويي به شبهات در فضاي مجازي توسط کانون‌ها را مورد تاکيد قرار داد و يادآور شد:‌ کانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد استان گيلان در سه سال اخير از بين ۳۵ مرکز استاني، همواره جزو کانون‌هاي چهارم و پنجم کشوري بوده‌اند. رضواني نژاد اظهار داشت: غير  از ۱۵۰ کانوني که خود را در سطح استان گيلان نشان دادند، از بين کانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد استان گيلان تاکنون ۳۳ منتخب کشوري داشته‌ايم که توانستند خود را در اين سطح معرفي کنند.  

وی اظهار داشت: طبق آمار کانون‌های استان گیلان متولی ۲۰۴ کسب و کار هستند که باعث اشتغال‌زایی شده است، همچنین ۱۰۱ نمایش، بالغ بر ۶۲ فیلم،۴۹۷ آفرینش ادبی اعم از خاطره، رمان، دلنوشته، شعر و تولیدات چند رسانه‌ای، را ثبت کرده اند.

مدير ستاد هماهنگي کانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد استان گيلان در ادامه تشریح فعالیت کانون‌های مساجد گیلان افزود: در حوزه هنرهای تجسمی ۱۷۳ مورد، در تولیدات فضای مجازی اعم از انیمیشن و نرم‌افزار بالغ بر ۲۶۲ مورد و در بخش تولیدات چندرسانه‌ای ۲۸۳ مورد را راهبری کرده‌اند و مجموعا هزار و ۵۰۰ اثر فرهنگی و هنری توسط کانون های مساجد گیلان هم توسط کانون‌ها به ثبت رسیده است.

حجت‌الاسلام رضواني نژاد به نمایشگاه‌ها و جشنواره‌هایی که به همت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برگزار می‌شود اشاره کرد و گفت: تمام تلاش ما این است که در راستای محله محوری، مردم را با سلایق مختلف با عنوان هنر جذب مسجد کنیم و تردد آنها را در مساجد افزایش دهیم.  

وی در پایان گفتگو در باره وضعیت اعتبارات کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان گیلان تصریح کرد: هر کانونی که بتواند امتیاز مناسبی از ۵۰ عنوان فعالیتی که عهده‌دار انجام آن است کسب کند، هیچ محدودیت اعتباری نخواهیم داشت و اگر کانونی اعتبارش کم است، به این دلیل است که نتوانسته در اینجا شایستگی خود را ثابت کند.