عالم‌گیر شدن نهضت حسینی نتیجه تلاش خبرنگاران صادق واقعه کربلا است
عالم‌گير شدن نهضت حسيني نتيجه تلاش خبرنگاران صادق واقعه کربلا است
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان گیلان؛

عالم‌گیر شدن نهضت حسینی نتیجه تلاش خبرنگاران صادق واقعه کربلا است

حجت‌الاسلام و المسلمين رضواني‌نژاد، با اشاره به ابعاد مختلف اطلاع‌رساني از آنچه که در عاشورا به وقوع پيوست، بيان کرد: عالم‌گير شدن نهضت حسيني نتيجه تلاش خبرنگاران صادق واقعه کربلا است.
شناسه خبر : 39893 تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۰:۵۲

حجت الاسلام « محمدعلي رضواني‌نژاد» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) از استان گیلان، با اشاره به تقارن روز خبرنگار با عاشوراي حسيني(ع) گفت: امسال روز خبرنگار با عاشوراي حسيني(ع) همزمان شده است؛ عالم‌گير شدن نهضت حسيني(ع) و باقي ماندن آثار آن پس از صدها سال نتيجه تلاش خبرنگاران صادق واقعه کربلاست.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان گیلان ادامه داد: تبديل شدن فرهنگ و ترويج عزاداري اباعبدالله به يک اصل و الگو شدن آن براي مبارزه با ظلم و ستم نتيجه کار خبرنگاران صادقي بود که از شروع قيام حسيني تا به شهادت رسيدن حضرت و همه يارانش در صحنه حضور داشتند و آنچه را در طول مبارزه با سپاه يزيديان و در طول دوران اسارت ديده بودند، درست و با حفظ امانت، براي مردم بازگو کنند.

 

حجت الاسلام و المسلمین رضواني‌نژاد افزود: اين حرکت و قيام حسيني بر ضد ظلم و ستم، شاهدان صادقي مي‌خواهد که واقعه را از ابتدا تا انتها از نزديک مشاهده کنند و تمام اتفاقات را با چشم ديده و با گوش بشنوند و بعضا شکنجه‌ها را از نزديک ديده و با ضرب تازيانه و بيابانگردي شهر به شهر با تمامي وجود خويش لمس کنند.

 

وي تصريح کرد: آنچه موجب ممزوج شدن نقش آفرينندگان عاشورا با خبرنگاران شده، انتقال راستين خبر اين قيام بود. اگر خبرهاي صحيح و صادقانه اهل بيت از واقعه کربلا نبود چه بسا اين حرکت انقلابي و قيام بزرگ، پس از به شهادت رسيدن مردان نهضت، در نطفه خفه شده و به عنوان يک اختلاف داخلي، پرونده آن بسته مي شد و چه بسا بني‌اميه که يد طولايي در وارونه نشان دادن حقايق داشتند روايتي را که به مصلحت خودشان مي‌دانستند، به نفع خود روايت کرده و واقعه را وارونه و به نفع خود مصادره به مطلوب مي کردند.

 

مدير ستاد هماهنگي کانون‌هاي مساجد گيلان افزود: از دلايل بسيار مهم ماندگاري قيام امام حسين(ع)، نقل روايت‌هاي ماجرا از زبان شاهدان عيني و خانواده آن حضرت بود که عليرغم مخالفت بعضي از بزرگان مدينه و حتي بني‌هاشم، همراه امام آمده شده و تا آخر نهضت با امام همراه بودند. اين جمع، شاهد تمام وقايع کربلا بودند.

 

حجت الاسلام و المسلمین رضوانی نژاد تصریح کرد: اين خبرنگاران اگر چه در آن ايام رسانه‌اي نداشتند که آنچه را اتفاق افتاده است را سريع و بلافاصله منتشر کنند؛ اما آنان وقايع را با تمام زوايايش به خاطر سپرده و به هنگام ملاقات با کساني که در صحنه نبودند، آنها را به صورت دقيق بازگو مي‌کردند. اينان در حضور امان نقش کاتباني را داشتند که شاهد همه وقايع بودند و از ريز محتواي مذاکرات اطلاع داشتند و عهده دار مشاهده و ثبت وقايعي که اتفاق مي‌افتاد، بودند.

 

وي با بیان اینکه خبرنگاران صادق واقعه کربلا از روز اول اسارت اطلاع‌رساني و آگاهي‌سازي خود را آغاز کردند، خاطر نشان کرد: اين اطلاع‌رساني کار دستگاه ابن زياد و فرمانده‌اش عمر بن سعد که تمام هدفشان اين بود که اين پرونده را خاتمه داده و مهر تهمت بر او بزنند، به شدت سخت کرد. ابن زياد و سپاه بني‌اميه مي خواستند با استقرار امام و يارانش در يک بيابان بي آب و علف، ماجرا را در جنگي نابرابر خاتمه داده کل قيام را خروج تعدادي خارجي بر خليفه عنوان کرده که سپاه خليفه در جنگي پيروزمندانه شکست را بر آنها تحميل کردند به غنيمت گرفته شدن اموال و اسارت خانواده خارجيان اسير در ميان شادي و استقبال مردم، شهر به شهر گذرانده تا در مرکز خلافت و در دربار يزيد، رسماً جشن پيروزي گرفته و به ماجرا خاتمه داده شود.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان گیلان افزود: آنان هرگز تصور نمي کردند که با حضور اين شاهدان خبرنگار، پرونده اين حرکت اعتراضي نه تنها بسته نخواهد شد بلکه چنان مشاهدات اين خبرنگاران در تاريخ ثبت خواهد شد که از آن زمان تا امروز با گذشت حدود ۱۴۰۰ سال هنوز گويا در دهه اول محرم در کنار امام و به حمايت امام برخاسته‌اند. به يقين چيزي که باعث شد تا اين اين حرکت در نطفه خفه نشود و اين قيام ماندگار بماند(جداي از مسائل معنوي که جاي آن در اين بحث نيست،) اطلاع‌رساني خبرنگاران همراه ماجرا و مورد تأييد امام بود ه است.

 

رضواني نژاد افزود: هشتاد و چند نفر زن و کودک تحت فرماندهي حضرت امام سجاد (ع) و زينب کبري (س) در کنار خطابه‌هاي روشنگرانه‌ و آتشين و علي گونه حضرت زينب (س) در کوفه و شام و همچنين خطبه مهم حضرت سجاد (ع) در شام و گفتگوي تک تک همراهان امام، در مدت اسارت با توجه به فرصت‌هاي پيش‌آمده، با هدف روشنگري مردم ، همه و همه زمينه ساز آزادي آنها و ثبت وقايع در دل تاريخ بوده است.

 

مدير ستاد هماهنگي کانون هاي مساجد گيلان گفت: اين حرکت پيروزمندانه تا رسيدن به کربلا در اربعين شهادت امام حسين(ع) نيز همچنان ادامه داشت و با ورود به کربلا مجدداً قيام امام را زنده و پرچم پيروزي را بالا برده و به جهانيان ثابت کردند که حق پيروز است.

 

وي تاکيد کرد: هر چه‌ آثار و برکت از قيام امام حسين(ع) و يارانش داريم و هر چه آثار معنوي اين قيام ماندگار مي بينيم مي‌شنويم، نتيجه همراهي خبرنگاران در اين مسير همراه امام بوده و آنچه بيان ‌مي‌کردند، مورد تاييد امام‌ زمانشان بود که در معيّت او حرکت مي کردند.

وي در ادامه ضمن برشمردن درس هاي اين واقعه عظيم براي خبرنگاران گفت: بايد شاهد واقعه باشيم و بر اساس مشاهده نقل کنيم آنگاه مشاهدات خود را بر اساس عقيده و شناخت درست از هدف انتقال دهيم. از تحمل سختي‌ها و شکنجه‌ها در اين راه نهراسيم؛ به عنوان يک خبرنگار بايد توجه داشته باشيم که به دو مساله انحرافي تطميع و تهديد در راه انتقال خبر دچار نشود وحقيقت را در هر شرايطي ناديده نگيريم.بايد همچون ياران امام حسين (ع)، نيت خود را در ثبت و نقل خبر خالص کرده و خبر را براي خدا تهيه کنيم.