از آموزش کسب‌وکارهای فنی و مهارتی تا دوره‌های تفریحی ورزشی ویژه نوجوانان در کانون مکتب الرسول (ص) لنگرود
از آموزش کسب‌وکارهاي فني و مهارتي تا دوره‌هاي تفريحي ورزشي ويژه نوجوانان در کانون مکتب الرسول (ص) لنگرود

از آموزش کسب‌وکارهای فنی و مهارتی تا دوره‌های تفریحی ورزشی ویژه نوجوانان در کانون مکتب الرسول (ص) لنگرود

حجت‌الاسلام فلاح‌دوست گفت: کانون مکتب‌الرسول (ص) لنگرود با هدف حضور موفق اعضاي کانون در بازار کار، اقدام به برگزاري دوره‌هاي فني -مهارتي و همچنين اردوهاي تفريحي ورزشي کرده است تا از اين منظر نسل جوان را به مسجد و فعاليت‌هاي مسجدي جذب کند.
شناسه خبر : 39754 تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۲:۱۱

حجت الاسلام «رضا فلاح‌دوست» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) از استان گیلان؛ با تاکید بر اینکه کانون‌های فرهنگی هنری نقش موثری در جذب کودکان و نوجوانان به مساجد دارند، بیان کرد: اساسا مسجدی می‌تواند منشاء اثر باشد که همه اقشار و سنین در آن حضور فعال داشته باشند، باید توجه داشته باشیم که بسیاری از برنامه‌های فرهنگی لزوما نباید در خود مسجد برگزار شوند، بلکه می‌توان این برنامه‌ها را در مسجد طراحی و برنامه‌ریزی کرده و در محل دیگری به مرحله اجرا درآورد؛ در این میان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد می‌توانند در این حوزه تاثیرگذار وارد شده و با برنامه‌های ورزشی، مسابقات فرهنگی و فعالیت در عرصه‌های دیگر راهگشای حضور نسل جوان در مسجد باشند. ما نیز در کانون مکتب‌الرسول (ص) لنگرود چنین رویکردی را پیش گرفتیم و برای جذب بچه‌ها به مسجد بخشی از فعالیت‌های جمعی را، به طبیعت زیبای استان  و فضاهای ورزشی برده‌ایم.

 مدیر کانون فرهنگی هنری مکتب الرسول(ص) مسجد عربزاده شهرستان لنگرود در ادامه گفت: ما اردوهایی را در مناسبت‌های ملی و  مذهبی مانند اعیاد فطر، قربان، غدیر غدیر و...  برای بچه‌های کانون برنامه‌ریزی می‌کنیم تا علاوه بر اینکه در ذهن آن‌ها خاطره‌ای خوش از روز عید باقی بماند و از سوی دیگر بتوانیم فضای با نشاطی را برایشان فراهم کنیم.

وی گفت: در هر اردویی معمولا چند برنامه را اجرا می‌کنیم که از جمله آنها برگزاری نماز جماعت و بیان احکام در فاصله بین دو نماز، با نوجوانان است؛ از سوی دیگر دورهمی اعتقادی در اردو داریم که اعضای کانون در آن مسائل اعتقادی، سیاسی، اجتماعی و مسائل روز را مطرح می‌کنند و با یکدیگر به مباحثه می‌پردازند و حتی پاسخ‌های یکدیگر را نقد می‌کنند. در پایان جلسه ما با تاکید بر پاسخ‌های صحیح مطالب را جمع بندی و تکمیل می‌کنیم.

 مدیر کانون فرهنگی هنری مکتب الرسول(ص) افزود: همچنین در روز اردو بازی‌های فکری و جمعی، مانند پانتومیم و ...برای ارتقای هوش و توان فکری بچه‌ها برگزار می‌کنیم.

 فلاح‌دوست از نصب جدول امتیازات اعضا در تابلوی اعلانات کانون خبر داد و افزود: بچه ها برای شرکت در برنامه‌های کانون باید امتیازات لازم را کسب کنند، آنها از مشارکت در برنامه‌هایی مانند: برنامه‌های ورزشی، سبقت برای شرکت در نماز جماعت، مکبری، کمک در تدارکات و اجرای برنامه‌های کانون، حضور فعال در فضای مجازی و همچنین امتیازاتی از رعایت اخلاق و نظم در کارها می‌گیرند و بر اساس آن در برنامه‌های اردویی یا ورزشی شرکت می‌کنند؛ بدین ترتیب هم زندگی و تعاملات اجتماعی را یاد می‌گیرند و هم به طور غیر مستقیم بحث ثواب و عقاب الهی را می‌آموزند.

وی درباره غنی سازی اوقات فراغت تابستان بچه‌های کانون گفت: آموزش امور کارگاهی و کلاس‌های کار با چوب، برق خانگی، برق خودرو و آهنگری از جمله مهارت‌هایی است که کانون در راستای اشتغال‌زایی و کسب درآمد نوجوانان در آموزشگاه فنی حرفه‌ای و کارگاه‌های تولیدی در سطح شهرستان لنگرود در نظر گرفته شده و با استقبال خوبی مواجه شده است.

مدیر کانون فرهنگی هنری مکتب الرسول(ص) در ادامه گفت: همچنین شرکت در کلاس‌های آموزش والیبال نوجوانان علاوه بر اعضای کانون، برای عموم آزاد است، ضمن اینکه حضور در سانس فوتبال چمن مصنوعی را نیز برای عموم آزاد اعلام کردیم.

فلاح‌دوست در پایان خواستار همکاری ائمه جماعات و هیئت امنای مساجد با کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در راستای اجرای هر چه بهتر برنامه‌ها شد و افزود:  بچه‌ها باید در نمازهای جماعت و برنامه‌‌های مذهبی  و برنامه‌های داخل مسجد شرکت داشته باشند؛ اگر اصحاب مسجد مدارا و صبر و حوصله نداشته باشند و به بهانه‌های مختلف با آنها برخورد نامناسب داشته باشند یا از اجرای برنامه‌های کانون جلوگیری کنند رسالت اصلی کانون که جذب بچه‌ها به مسجد است به خوبی انجام نشده و در نتیجه خطر اصلی اجتماعی و دینی متوجه نوجوانان، جوانان و خانواده‌‌هایشان خواهد بود. معتقدم این مساله با عنایت ویژه امام جماعت و هیئت امنای مساجد به نتیجه و توفیق می‌رسد.