نقش سفره‌های بی تکلف افطار بچه‌های مسجد در ترویج سبک زندگی اسلامی
نقش سفره‌هاي بي تکلف افطار بچه‌هاي مسجد در ترويج سبک زندگي اسلامي
ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) از استان گیلان گزارش می‌دهد؛

نقش سفره‌های بی تکلف افطار بچه‌های مسجد در ترویج سبک زندگی اسلامی

سفره‌هاي افطاري کريمانه ترويج‌دهنده روح ساده‌زيستي و سبک زندگي اسلامي هستند؛ بچه‌هاي مسجد گيلان نيز با فرا رسيدن ماه مبارک رمضان در راستاي معرفي اين رفتار حسنه مبادرت به پذيرايي بي‌تکلف از روزه‌داران کرده‌اند.
شناسه خبر : 36993 تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۵:۱۸

ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) استان گیلان- مریم گنجی: پس از گذشت دو سال روزهای سخت شیوع بیماری کرونا و شرایطی که امکان گسترانیدن سفره‌های افطار در مساجد را از بین برده بود، امسال با تحقق واکسیناسیون وسیع شرایط فراهم شده و شاهد شور و شوق دوباره مردم برای برگزاری مراسم افطاری ساده هستیم.


با توجه به این مساله کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در راستای لبیک به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر گسترش فرهنگ افطاری ساده، کمر همت نسبت به اجرای پویش افطاری ساده در مساجد استان گیلان کردند تا از روزه‌داران ماه مهمانی خدا پذیرایی کنند. اکنون نیمه رمضان است و پس از گذشت دو سال حال و هوای خاصی در مساجد حکمفرما شده ومردم روحیه خوبی دارند. بر آن شدیم در این روزها گزارشی از مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری میزبان روزه‌داران در استان گیلان تهیه کنیم که در ادامه می خوانید:


بر پایه این گزارش، یکی از مساجدی که هر ساله در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) اقدام به برگزاری افطاری ساده و جشن میلاد حضرت می‌کند، مسجد حضرت علی‌ابن ابیطالب(ع) در «سنگ بست» ماسال است. کانون «جوانان پیرو ولایت» مسجد حضرت علی‌ابن ابیطالب(ع) سنگ بست ماسال یکی از ‌کانون‌های شهرستان به شمار می‌روند که در طول سال برنامه‌های مختلفی را به همت جوانان این منطقه برگزار می‌کند.


این کانون همزمان با شب میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع)، میزبان روزه‌دارانی بود که در مساجد پای سفره‌های ساده و صمیمی، حلاوت و شیرینی یک روز روزه‌داری را می‌چشند و فقیر و غنی کنار هم افطار می‌کنند.


«حسین سوات‌پور» با بیان اینکه یکی از سنت‌های پسندیده در ماه مبارک رمضان برپایی سفره‌های ساده افطاری در مساجد است اظهار کرد: این نوع افطاری دادن و رهگذران و روزه‌داران را پای سفره افطار نشاندن، برجسته کردن روح ساده زیستی در معارف اسلامی و تناول غذای همراه با معنویت است.


مدیر کانون فرهنگی هنری جوانان پیرو ولایت مسجد سنگ‌بست ماسال حکمت افطاری دادن را نوعی احسان خواند و افزود: سفره افطاری در مساجد به دلیل سادگی آن می‌تواند، الگوی خوبی باشد که می توان از سفره های چرب و نرم، چشم پوشیده و با افطار کردن ساده، لذت عبادت و نیایش شب‌های رمضان را به دست آورد.


وی با بیان اینکه همزمان با میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع)، سفره کریمانه درمسجد حضرت علی‌ابن‌ابیطالب(ع) سنگ بست ماسال گسترده شد گفت: سخنرانی و مولودی‌خوانی از دیگر برنامه‌های شب میلاد آن حضرت بود.

               
سوات‌پور تصریح کرد: ماه مبارک رمضان آزمایشی خواهد بود که می‌توان در طول سال با قناعت و ساده زیستی و کم خوری، اسباب کمال را فراهم آورد.


مدیر کانون فرهنگی هنری جوانان پیرو ولایت مسجد سنگ‌بست ماسال خاطرنشان کرد: برگزاری محافل انس با قرآن و ارائه احکام شرعی و پاسخگویی به سوالات تفسیر و جزء خوانی توسط قاریان و اقامه نماز جماعت از جمله برنامه‌های مسجد در ماه مبارک رمضان است.


کانون فرهنگی هنری دیگری که هر شب سفره افطاری ساده را در مسجد پهن می‌کند کانون زینبیه مسجد ولیعصر(عج) خشکرودبار است. این کانون که یکی از کانون‌های فعال شهرستان صومعه سرا است، در ایام ماه مبارک رمضان برنامه جزء خوانی قرآن کریم را به‌صورت حضوری در مسجد برگزار کرده است و بعد از نماز جماعت مغرب و عشاء، سفره ای هر چند ساده اما همراه با صفا و صمیمیت را برای روزه داران پهن کرده و سبب صمیمیت و نشاط روزه داران و نمازگزاران مسجد شده است.

رسانه جدید


«سودابه وحدانی» ضمن ابراز مسرت از حضور نمازگزاران در نمازهای جماعت و مراسم جزءخوانی قرآن کریم و نیز گسترش سفره‌های ساده افطاری در مساجد می گوید: بعد دوسال خیلی خوشحالیم دوباره دور هم هستیم و نمازجماعت و قرآن می خوانیم و خدا را شاکریم  چراغ مسجد در این ماه عزیز روشن است و تا امروز توفیق برگزاری مراسم افطاری ساده اما صمیمی حاصل شده، ان شاءالله  درشب‌های قدر هم با کمک دوستان سحری آماده می کنیم و روزه داران و نمازگزاران بعد از برگزاری مراسم شب قدر با غذای سحری پذیرایی خواهند شد.


مدیر کانون فرهنگی هنری زینبیه(س) ادامه داد: یکی از حسنات افطاری‌ها و ختم قرآن در مسجد ما استقبال کودکان و مادران از کتابخوانی بوده و از کتابخانه کوچک ما کتاب‌هایی به امانت گرفته اند.

رسانه جدید


«مصطفی شابندری» نیز یکی دیگر از فعالان مسجدی است که در گفت وگویی با ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) اظهار کرد: خدا را شاکریم که توفیق درک ماه رمضان دیگری را به ما عنایت کرد. ماه مبارک رمضان، ماه گسترش سفره است. آن هم چه سفره ای! رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: «تاکنون این سفره را نه کسی دیده، و نه کسی شنیده و نه به قلب کسی خطور کرده است. برسر این سفره فقط یک گروه می نشینند. این گروه فقط روزه دارها هستند».


مدیر کانون فرهنگی هنری شهدای گمنام مسجد امام حسین(ع) شهرک صبا افزود: مسجد امام حسین(ع) در دو سال گذشته هم فعال بود و برنامه‌های خوبی را برگزار کرده داست. اما امسال با وجود فروکشی بیماری کرونا و برداشتن محدودیت‌ها برنامه‌ها بهتر برگزار می‌شود ومردم استقبال بیشتری کرده اند.


وی گفت: نمازهای یومیه در مسجد امام حسین(ع) شهرک صبا به جماعت برگزار می‌شود. بعد از نماز مغرب و عشاء امام جماعت به‌مدت نیم ساعت سخنرانی می‌کند.روزهای یکشنبه زیارت عاشورا، روزهای سه شنبه دعای توسل و شب‌های جمعه دعای پرفیض کمیل قرائت می‌شود.


مدیر کانون فرهنگی هنری شهدای گمنام مسجد امام حسین(ع) شهرک صبا در ادامه برنامه‌های مسجد امام حسین(ع) در ماه مبارک رمضان گفت: روزهای دوشنبه بعد از نماز مغرب و عشاء ساعت 21 محفل با انس قرآن کریم را برگزار می‌کنیم و همچنین نشست صمیمانه« هم‌مسجدی، هم‌سنگری » را با حضور نوجوانان و جوانان با هدف هم‌افزایی و تقویت پیوند‌های  اجتماعی و بین نسلی برگزار کردیم.

رسانه جدید


شابندری گفت: افطاری دادن در مسجد آثار و برکات زیادی دارد که یکی از برکات آن  دورهمی‌های صمیمانه  و در نتیجه همدلی و صفای خاصی است که درفضای معنوی مسجد با حال و هوای خدایی ماه مبارک رمضان بوجود آمده است. نبود تشریفات و چشم و هم‌ چشمی‌ از ویژگی‌های افطاری‌های ساده است و افراد بیشتری را مهمان ضیافت الهی در ماه رمضان می‌کند..کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید  رسالت فرهنگ سازی خود را جدی بگیرند و با تبعیت از منویات مقام معظم رهبری سبک زندگی اسلامی را ترویج دهند.