عطرافشانی مساجد استان گیلان در آستانه حلول ماه مبارک رمضان
عطرافشاني مساجد استان گيلان در آستانه حلول ماه مبارک رمضان

عطرافشانی مساجد استان گیلان در آستانه حلول ماه مبارک رمضان

مساجد استان گيلان، در روزهاي پاياني ماه شعبان براي مهماني ماه خدا عطرافشاني مي‌شوند.
شناسه خبر : 36497 تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۱:۴۷

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان گیلان: هر سال از 20 شعبان تا پایان دهه تکریم و غبارروبی مساجد نام گذاری شده، که امسال مصادف با سوم تا 13 فروردین ماه شده است.


در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است: «إنّما اُمِرْنا بِتَعظیمِ المَساجدِ لأنّها بُیوُتُ اللهِ فِی الأرض؛ ما مأمور به بزرگداشت مساجد شده‌ایم؛ زیرا مساجد، خانه‌های خداوند در روی زمین‌ به شمار می‌آیند».مسجد به عنوان کانون توحيد، مرکز انسان سازي مکتب معرفت، پايگاه ايمان و هدايت و ترويج فرهنگ ديني و سنگري هميشه مستحکم براي دفاع از دين و حريت و انسانيت و مبارزه با استعمار، ظلم و ستم و همچنين محل عبادت، خضوع و مناسب‌ترين جايگاه براي اجراي دستورات الهي است.

بحث تکريم، تطهير و پاکيزگي مساجد به حدي مهم است که خداوند متعال با دو تن از بندگان برگزيده خود يعني ابراهيم و اسماعيل پيمان مي‌بندد که خانه خدا را پاکيزه نمايند.
 
جنب و جوش روزهای پایانی ماه شعبان چند روزی می شود که در مساجد استان گیلان آغاز شده، نظافت، شستشو و عطرافشانی بخشی از زحمات خادمین و اهالی مساجد است که همگی دست به دست هم می دهند تا میهمانان خدا، یک ماه را در فضای دل انگیز و فرح بخش مساجد، سپری کنند.

مراسم تکریم، غبارروبی و عطرافشانی مساجد

درسراسراستان گیلان طبق آیین همه ساله در روزهای پایانی ماه پر خیر و برکت شعبان و قبل از حلول ماه مبارک رمضان به همت اهالی مساجد گیلان انجام می‌شود.


*ضدعفونی و عطرافشانی مسجد پنج تن آل عباء میان پشته بندرانزلی به همت کانون فرهنگی هنری پنج تن آل عباء
« فاطمه شهابی» گفت: مسجد پايگاه عبادت خداوند متعال و پايگاه تعليم و تعلم معارف اسلامی است. محل طهارت ظاهری و باطنی و مکان فرود آمدن رحمت و مغفرت آسمانی است. مسجد فضایی را به وجود می‌آورد که که روح تعبّد و انگیزه‌های استوار بندگی خداوند متعال در چنین فضای آکنده از رحمت الهی در کالبد اهل آن دمیده می‌شود و دل و جان حاضران با رایحه خوش معنویت جلا می‌یابد.
 
در حديثی از رسول اکرم صلی الله علیه و آله آمده است که مساجد بازاری از بازارهای آخرت است از کسانی که به آن وارد می‌شوند با مغفرت پذيرايی می‌شود و هديه آنان بهشت است. هم ایشان در روایتی خطاب به امیرالمؤمنین(ع) گام برداشتن به سوى مسجد را از مواردی بر می‌شمارند که موجب نورانیت دل آدمی می‌گردد.


مدیر کانون فرهنگی هنری پنج تن آل عباء بندرانزلی از برگزاری آیین تکریم و غبارروبی و عطر افشانی مسجد پنج تن آل عباء میان پشته خبر داد و اذعان کرد: ما به همراه گروه جهادی کانون برای استقبال از ماه مبارک رمضان مسجد محل را غبارروبی و ضدعفونی کرده ایم تا نمازگزاران در فضایی معطر و دل نشین به عبادت خداوند مهربان مشغول شوند.

                                                 https://s6.uupload.ir/files/%D8%B4%D9%87%D8%A7%D8%A8%DB%8C_sv2l.jpg


*آیین تکریم و عطر افشانی مسجد ولیعصر(عج) روستای خشکرودبارصومعه سرا به همت کانون فرهنگی هنری زینبیه(س)
« سودابه وحدانی» گفت: مسجد خانه خدا و خانه مومنين است. «ان المساجد بيوت المتقين» به حکم عقل و شرع همه چيزهايي که درباره اهميت بهداشت مطرح است، درباره مساجد و نظافت مساجد، صدچندان ضرورت و اهميت پيدا مي‌کند و تکليف مومنين و مسلمانان سنگين‌تر و حساس‌تر مي‌شود.


مدیر کانون فرهنگی هنری زینبیه(س) افزود: اعضاء کانون فرهنگی هنری زینبیه(س) طبق روال سال‌های گذشته برای استقبال از ماه مبارک رمضان، اقدام به نظافت، شستشو و عطر افشانی مسجد ولیعصر(عج) خشکروبار کردیم و همچنین با تبلیغات محیطی،  مسجدمان برای میزبانی از میهمانان ماه خدا آماده شده است. امیدواریم بتوانیم برنامه‌های ماه مبارک رمضان را باشکوه هرچه بیشتر برگزار کنیم.

                                                   https://s6.uupload.ir/files/%D9%88%D8%AD%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C_x79l.jpg