مسابقات مدهامّتان؛ فرصتی برای ارزیابی محلی استعدادهای قرآنی محلات با محور کانون‌های مساجد
مسابقات مدهامّتان؛ فرصتي براي ارزيابي محلي استعدادهاي قرآني محلات با محور کانون‌هاي مساجد
داور پانزدهمین دوره از مسابقات قرآنی مدهامّتان اظهار کرد:

مسابقات مدهامّتان؛ فرصتی برای ارزیابی محلی استعدادهای قرآنی محلات با محور کانون‌های مساجد

احدي گفت: مسابقات قرآني مدهامتان فرصتي براي شناسايي و ارزيابي استعدادهاي محلي با محوريت مساجد و کانون‌هاي مساجد بوده و منجر به ايجاد فضاي قرآني در جامعه مي شود.
شناسه خبر : 33778 تاریخ انتشار : ۴ دی ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۱:۰۲

«صفرعلی احدی» از داوران پانزدهمین دوره از مسابقات قرآنی مدهامتان طی گفت وگویی با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) استان گیلان اظهار کرد: این مسابقات فرصتی برای شناسایی و ارزیابی استعدادهای محلی با محوریت مساجد و کانون‌های مساجد است که ضمن ایجاد فضای رقابتی میان محلات مختلف با محوریت قرآن، ایجاد فضای قرآنی در جامعه را نیز به همراه دارد.


وی ادامه داد: این مسابقات با محوریت مساجد برگزار ‌می‌شود و فرد شرکت کننده حتما باید منتسب به یکی از مساجد باشد و این بدان معناست که اگر فردی با مسجد ارتباط نداشته باشد، نمی‌تواند در مسابقات شرکت کند و این بهترین امتیاز برای این مسابقات است.

این فعال قرآنی گفت: در واقع عضویت در مساجد مهمترین ویژگی این مسابقات است که موجب جذب بیشتر نوجوانان و جوانان به این مکان مقدس می‌شود. دانش‌آموزان بسیاری برای شرکت در این جشنواره به عضویت مساجد درآمدند و اکنون از اعضای فعال بوده و در فعالیت‌های مسجد محور مشارکت دارند.از سوی دیگر عدم اطلاع مخاطبین عام از برگزاری این جشنواره از نقاط ضعف است.

وی تصریح کرد: هنوز این مسابقات در جامعه نهادینه نشده و حالت عام و جامع ندارد. باید متولیان و نمایندگان مسجد در مسابقات مختلف قرآنی در همه سنین حضور داشته و با شناسایی آنها، به پروش این ظرفیت‌ها بپردازند و از مساجد نخبگان قرآنی را به جامعه معرفی کنند.

احدی افزود: یکی از مشوق‌های اصلی برای جذب کودکان به مسجد همین بخش زیر هفت سال است که در این دوره شاهد برگزاری آن هستیم. کودکان می‌بایست در جلسات سننتی قرآنی شرکت کند تا بتواند در مسابقات حضور داشته باشد.

این جلسات سنتی استعدداهای قرآنی کودکان را شناسایی و در رشته‌های مختف پرورش می‌دهد که در هیچ مسابقه و جشنواره قرآنی شاهد این ویژگی نیستیم.


وی گفت: خود من از شرکت کنندگان رشته حفظ در سومین دوره این مسابقات در سال 86 بودم که زمینه‌ساز تداوم فعالیتم در این رشته شد. اگر فردی یکبار در این مسابقات شرکت کند خود به مشوقی برای دیگران تبدیل می شود و همین موجب گستردگی تعداد شرکت کنندگان می‌شود؛ از سوی دیگر حضور در این مسابقات ارزیابی توانمندی‌های اعضای نوجوان و جوان مسجدی در پرورش استعدادهای قرآنیشان است.

داور پانزدهمین دوره مسابقات مدهامتان ادامه داد: استان گیلان استانی سرشار از استعدادها و ظرفیت‌های قرآنی است و نخبگان و اساتید بزرگی در این استان پرورش یافته‌اند. فضای قرآن مطلوبی با تلاش اساتید و فعالان قرآنی در استان وجود دارد و اساتید ملی و بین المللی چون استاد فلاح پور برگزارکننده کلاس‌های قرآنی هستند که با تلاش این اساتید تعداد حافظان قرآنی استان افزایش یافته است.

احدی در باره نقش مساجد برای رفع مهجوریت قرآن کریم اظهار کرد: نباید تنها به برگزاری کلاس‌های قرآنی و پرورش نیرو برای حضور در مسابقات بسنده کنیم، بلکه باید فرهنگ قرآنی را در لایه‌های مختلف جامعه ترویج دهیم و بهترین راهبرد، بهره‌گیری از ظرفیت مساجد است. باید مساجد را به پایگاه آموزش قرآن تبدیل کنیم. از برگزیدگان قرآنی سطوح مختلف در مسجد استفاده کرده و اذان را به صورت زنده از مساجد پخش کنیم و یا در مناسبت‌های مختلف از این ظرفیت‌ها در درون مساجد بهره گیریم.


احدی تصریح کرد: باید جلسات قرآنی خانگی را در استان راه اندازی کرده و در این جلسات که محله محور برگزار می‌شوند از استعدادهای قرآنی همان محل بهره گیریم و کار را به نوجوانان و جوانان فعال قرآنی بسپاریم و یک رقابت سالم در برنامه‌های قرآنی میان محلات ایجاد کنیم،  همین امر موجب جذب بیشتر کودکان و نوجوانان به مساجد می‌شود.مساجد بهترین پایگاه برای آموزش قرآن هستند و یکی از راه‌های جذب و تشویق کودکان و نوجوانان به قرآن، برگزاری مسابقات قرآنی در فضای مساجد است.

وی گفت: از سوی دیگر باید حلقه اتصال بین مساجد و مدارس که بزرگترین جامعه آماری دانش‌آموزی را دارا هستند و مراکز قرآنی، ایجاد شود زیرا ایجاد این پیوند باعث افزایش چشم گیر مخاطبین جشنواره می‌شود.این جشنواره صرف اینکه فقط حافظ و قاری امکان شرکت در آن را داشته باشد، نیست و همه گروه‌های سنی در رشته‌های متنوع امکان حضور و رقابت در این جشنواره دارند.مجازی برگزار شدن این دوره از مسابقات یک فرصت است که موجب برگزاری رقابتی با مشارکت خانواده‌ها و متولیان مسجد شده و همه اقشار را در بر می‌گیرد. از سوی دیگر شاهد برگزاری مسابقات بدون انباشت هزینه از یک سو و افزایش آثار و تعداد شرکت‌کنندگان در یک بازه زمانی از سوی دیگر هستیم که باید این شیوه مجازی در کنار شیوه حضوری در سال‌های آتی ادامه یابد.