دورهمی‌های کتابخوانی در کانون نورالمبین مسجد حر رشت
دورهمي‌هاي کتابخواني در کانون نورالمبين مسجد حر رشت

دورهمی‌های کتابخوانی در کانون نورالمبین مسجد حر رشت

کتابخانه کانون فرهنگي هنري نورالمبين مسجد حر رشت پاتوق بچه‌هاي مسجد، در اوقات فراغت کودکان و نوجوانان روستا است.
شناسه خبر : 32381 تاریخ انتشار : ۱ آذر ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۳:۵۵

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای(فهما) از استان گیلان« کلثوم اکبری»  در باره کتابخانه و کتابخوانی کانون نورالمبین اظهار داشت: کتابخانه کانون نورالمبین مسجد حر رشت  که در مسجدی روستایی دایر شده و محلی برای نشست‌های کتابخوان و حلقه‌های کتابخوانی روستا است. پاتوقی که در ساعات فراغت کودکان و نوجوانان روستا را با معرفی کتاب‌های مفید و برگزاری مسابقه‌های مختلف دور هم جمع کرده تا پرورش فکری آنان را در کنار رشد معنویشان موجب شود.
 
مسئول این کانون روستایی است که با تلاشی وصف‌ناپذیر، همتش را جزم کرده تا پیوندی محکم میان کودکان و کتاب ایجاد کند. پیوندی که با ایجاد کودکانی کتابخوان در سال‌های آینده رشد و توسعه فرهنگی کشور را به همراه دارد.

وی در گفتگو با ستاد ارتباطات رسانه ای(فهما) استان گیلان با بیان کارکردهای مسجد و اینکه در گذشته مسجد مرکز همه فعالیت‌ها بوده است اظهارداشت: با تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، کارکردهای مسجد در حال احیا شدن است و امروز مساجد محلی برای گردهمایی نوجوانان و جوانان و شناسایی استعدادهای آنان هستند.
 
مدیر کانون نورالمبین مسجد حر رشت، مسجد را دارای نقشی موثر در افزایش روحیه امید و خودباوری آحاد مردم به‌ویژه جوانان و نوجوانان دانست و بیان کرد: اگر بخواهیم از فعالیت‌های دینی و فرهنگی که نقش بسزایی در تقویت و هدایت جوانان دارند، صحبت کنیم، کانون‌ها بهترین جایگاه را در اجرای این مهم دارند، به شرطی که فعالان کانونی بتوانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند.
 
وی با تاکید بر لزوم نهادینه‌سازی فرهنگ مطالعه از دوران کودکی و انس کودکان با کتاب از طریق مساجد اظهارداشت: کانون‌های مساجد با تاسیس کتابخانه مساجد علاوه بر جذب کودکان و نوجوانان به این مکان مقدس، ارتقا علم و آگاهی جامعه را موجب می‌شوند.
 
اکبری با انتقاد از عدم فعالیت‌های کتابخانه‌ای برخی مساجد اظهارداشت: بسیاری از کانون‌ها در داخل مسجد فضا برای احداث کتابخانه هر چند کوچک را دارند یا اینکه فقط اسم کتابخانه را می‌بینید، اما هیچ فعالیتی در زمینه ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی ندارند و هیچ انگیزه و رغبتی در کودکان ایجاد نمی‌کنند که به سمت کتاب هدایت شوند.
 
وی با تاکید بر اینکه مدیران کانونی باید با تشویق کودکان و نوجوانان آنان را جذب مسجد کرده تا مسجد گریز نباشند تصریح کرد: متاسفانه جوانان فکر می‌کنند مسجد فقط محل عبادت بوده و فعالیت‌های مذهبی دارد. اگر بتوانیم از طریق کلاس‌های ورزشی، هنری و کتابخانه‌ای جوانان را به مسجد جذب کنیم و با ترویج فرهنگ کتابخوانی و معرفی کتاب‌های مفید سطح دانش و بصیرت آنان را ارتقا دهیم، این قشر را در برابر توطئه‌های دشمن مصون می‌کنیم.
 
مدیر کانون نورالمبین مسجد حر رشت با تاکید بر پیوند میان نوجوانان با مسجد و فعالیت‌های کتابخانه‌ای، این مهم را عاملی موثر در بصیرت افزایی و هوشیاری آنان در برابر دشمنان دانست که توسعه و پیشرفت ایران اسلامی را به همراه دارد.