کمک به افزایش سرانه مطالعه در کشور از اهداف کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است
کمک به افزايش سرانه مطالعه در کشور از اهداف کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد است

کمک به افزایش سرانه مطالعه در کشور از اهداف کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است

حجت الاسلام رضواني نژاد با تبريک هفته کتاب و روز کتابدار از فعاليت بيش از 180 باب کتابخانه که توانسته اند در سامانه بچه‌هاي مسجد(فهما) ثبت شوند، خبر داد و با بيان اينکه تعداد کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد داراي فعاليت‌هاي کتابخانه‌اي بيش از اين است گفت: به مناسبت هفته کتابخواني برنامه‌هاي ويژه درکانون‌هاي مساجد استان اجرا مي‌شود.
شناسه خبر : 32155 تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۰۷:۳۰

حجت الاسلام «محمدعلی رضوانی‌نژاد» در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، اظهار کرد: کمک به افزایش سرانه مطالعه با ترویج فرهنگ‌ کتابخوانی یکی از رویکردهای ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد محسوب و در این زمینه اقداماتی نیز در قالب رویداد ملی فهما انجام می‌شود.

مدیر ستاد فهما استان گیلان در ادامه به اجرای طرح شنبه‌های کتاب در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان گیلان اشاره کرد و افزود: مخاطبان این طرح، اعضای کانون‌های فرهنگی هنری و اصحاب  مسجد هستند.

وی افزود: برای اجرای طرح شنبه‌های کتاب امام جماعت مسجد، یا یکی از اعضای  کانون، کتاب مفیدی را برای مطالعه معرفی می کند و  چکیده ای از آن را قرائت کرده و نمازگزاران را به مطالعه آن دعوت می کند.

حجت الاسلام رضوانی نژاد ضمن اشاره به آثار و برکات این طرح در ترویج فرهنگ  کتابخوانی خواستار همکاری دستگاه‌های اجرایی در برگزاری هرچه بهتر آن شد.
              
وی گفت: با وجود مشکلات تامین و تجهیز کتابخانه‌های مساجد در بودجه‌های استانی ، کتابخانه‌های مساجد با کمک اعضای کانون‌ها بدون هزینه‌های تامین ‌نیرو  سایر هزینه‌های اجرایی  به آسانی در اختیار مراجعین  قرار می گیرد.

مدیر ستاد کانون‌های مساجد گیلان افزود: متاسفانه کتابخانه‌های مساجد با وجود نقش خوبی که در افزایش سرانه کتابخوانی و  ترویج  فرهنگی  دارند؛ از بودجه نیم  درصد  شهرداری‌ها  محروم‌هستند و هیچ حمایتی از این ردیف دریافت‌ نمی نمایند.

وی به سه مزیت کتابخانه های مساجد اشاره کرد و گفت:استقرار در مساجد، عدم‌ نیاز به احداث ابنیه، فعالیت اعضای کانون‌ها به صورت  جهادی و عدم‌ نیاز به هزینه تامین نیرو و همچنین سهل‌الوصول بودن برای مراجعین از مهمترین ویژگی این کتابخانه ها است و شایسته است نسبت به توسعه نرم افزاری و تامین‌ کتاب‌ها و تجهیزات مورد، این‌مساجد حمایت‌های مناسبی  از سوی شهرداری‌ها  مراکز برنامه ریزی صورت گیرد.

حجت الاسلام رضوانی نژاد با اعلام اینکه  حدود ۲۰ درصد کانون‌ها دارای  کتابخانه‌های باز و بسته هستند، ابراز امیدواری کرد، با همکاری شهرداری‌ها و مسئولین استانی بتوانیم، تعداد بیشتری از مساجد را مجهز به کتابخانه  نمائیم.


 گفتنی است؛ کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان با 136 باب کتابخانه باز و 44 کتابخانه مخزن دار، در رتبه دوم کشوری قرار دارد.