کتابخانه‌های مساجد، محلی برای رشد آگاهی‌های فردی و اجتماعی جوانان محسوب می‌شوند
کتابخانه‌هاي مساجد، محلي براي رشد آگاهي‌هاي فردي و اجتماعي جوانان محسوب مي‌شوند
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان؛

کتابخانه‌های مساجد، محلی برای رشد آگاهی‌های فردی و اجتماعی جوانان محسوب می‌شوند

کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد گيلان با برگزاري محافل و جشنواره‌هاي کتابخواني که با کيفيت قابل قبولي نيز در حال اجرا و برگزاري هستند، توانسته‌اند نوجوانان و جوانان را به سمت کتاب و کتابخواني سوق داده و فرصت رشد آگاهي‌هاي فردي و اجتماعي را با کمترين هزينه به آنان بدهند.
شناسه خبر : 32017 تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۴:۲۹

«پريسا کرمي» در گفتگو با ستاد ارتباطات رسانه اي(فهما) ضمن تبريک فرا رسيدن هفته کتاب و کتابخواني، پيوند ميان مساجد و فعاليت‌هاي کتابخانه‌اي و نقش آنان در آگاهي‌بخشي جامعه را مورد اشاره قرار داد و گفت: نام مقدس مسجد از ديرباز همواره يادآور سادگي، خلوص نيت و پاکي همه امور برخاسته از اين جايگاه رفيع بوده و افرادي که در اين مکان مقدس رفت و آمد دارند از درجه اعتماد بسيار بالايي در نزد عموم مردم برخوردارند.  

 

مديرکل کتابخانه‌هاي عمومي گيلان با اشاره به توصيه‌هاي ائمه معصومين(ع) در خصوص اهميت جايگاه مسجد که همواره گواه تقدس و پاکي آن بوده و حس اعتماد مردم را نيز به دنبال دارد افزود: کتابخانه‌هاي عمومي به‌دليل ماهيت همگاني بودن و جايگاه رفيع اطلاع‌رساني و آگاهي‌بخشي که انديشمندان، فلاسفه و علما نيز بر آن تاکيد فراوان داشته‌اند، اهميت و جايگاه تقريبا يکساني با مساجد داشته‌اند.

 

  وي با بيان اينکه در گذشته و حال حاضر مساجد يکي از مهمترين مکان‌ها جهت حضور کتابخوانان و نيز مکاني براي رفع نيازهاي اطلاعاتي در زمينه‌هاي ديني و علوم مختلف و حتي نجوم بوده است تصريح کرد: جايگاه هر دو مکان کتابخانه و مسجد گواه اين مطلب مهم است که کتابخانه‌ها و مساجد مي‌توانند نسبت به افزايش آگاهي و رشد عقلانيت در جامعه تاتيرات بسزايي ايفا کنند.

 

  کرمي با اشاره به فعاليت‌هاي کانون‌هاي مساجد در ترويج امر کتاب و کتابخواني بيان کرد: کانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد به عنوان ارکان مهم اين حوزه که شايد بتوان گفت از زمان آغاز رسالت نبي مکرم اسلام، حضرت محمد(ص) شکل گرفته است و بسياري از پيروان در صدر اسلام با برگزاري نشست‌هاي مختلف پايه‌گذار اين کانون‌ها بوده‌اند، نقش فراواني در شکل‌گيري و استمرار حرکت دين اسلام و عدم انحراف آن در طول تاريخ و توسط افراد نااهل داشته است.  

 

وي با بيان اينکه امروز نيز اين نشست‌ها به گونه‌اي ديگر و با رويکردي مدرن‌تر، نقش آفريني در حوزه‌هاي اجتماعي را که شامل بسياري از حوزه‌هاي فرهنگي و هنري است بر عهده دارند اظهارکرد: اين فعاليت‌ها سعي در ايجاد جامعه‌اي آرماني و گسترش آگاهي‌هاي اجتماعي دارد که به عقيده من با حمايت‌هاي صحيح ساير نهادهاي جامعه مي‌تواند سريع‌تر به اين هدف دست يابد.

 

کرمي نسل جوان را تشنه فراگيري علوم مختلف دانست و تاکيد کرد: کانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد گيلان با برگزاري محافل و جشنواره‌هاي کتابخواني که با کيفيت قابل قبولي نيز در حال اجرا و برگزاري هستند، توانسته‌اند نوجوانان و جوانان را به سمت کتاب و کتابخواني سوق داده و فرصت رشد آگاهي‌هاي فردي و اجتماعي را با کمترين هزينه به آنان بدهند.

 

  وي خاطرنشان کرد: کانون فرهنگي هنري مساجد گيلان به‌عنوان يکي از موفق‌ترين کانون‌هاي مساجد کشور با بيش از ۹۰۰ کانون فعال در استان همواره در راستاي توسعه کتاب و کتابخواني گام برداشته و فعاليت‌هايش تداوم دارد.