لزوم توجه ویژه مدیران به مساجد/ کانون‌های فرهنگی هنری برتر و خوبی در استان گیلان فعالیت دارند
لزوم توجه ويژه مديران به مساجد/ کانون‌هاي فرهنگي هنري برتر و خوبي در استان گيلان فعاليت دارند

لزوم توجه ویژه مدیران به مساجد/ کانون‌های فرهنگی هنری برتر و خوبی در استان گیلان فعالیت دارند

رضواني‌نژاد با بيان اينکه در سطح استان گيلان کانون‌هاي فرهنگي هنري برتر و خوبي از حيث کارکرد و عملکرد وجود دارند، نگاه ويژه مديران به مساجد را خواستار شد.
شناسه خبر : 29723 تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۰۹:۳۱

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای فهما از استان گیلان، حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدعلی رضوانی‌نژاد» شامگاه شنبه (30 مرداد ماه) در برنامه گفت‌وگوی خبری  با بیان اینکه یکی از محورهای مهم بیانیه گام دوم انقلاب تربیت مدیران جوان انقلابی است، اظهار داشت: آنچه که کانون‌های فرهنگی هنری و مدیرانشان در سطح کشور به دنبال آن هستند پرورش مدیران جوان انقلابی در بستر مساجد است.

وی اعلام کرد: آشنایی جوانان با کارکردهای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد یکی از اهدافی است که مورد پیگیری قرار می‌گیرد.اگر بسترها در مساجد فراهم شود و مسئولیت‌ها را به جوانان و نوجوانان انقلابی و مسجدی واگذار کنیم، توانسته‌ایم در راستای بیانیه گام دوم انقلاب حرکت کنیم.


مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان در پاسخ به این پرسش که چه عواملی در گذر زمان کارکردهای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را دستخوش تغییرات کرد گفت: توسعه در بخش‌های علمی و فرهنگی، بهره‌گیری از هوش مصنوعی، تنوع وسایل ارتباطی و نظایر آن باعث می‌شود نوع ارتباطات تغییر پیدا کند بنابراین ستاد هم این تنوع را در دستور کار خود قرار می‌دهد.


وی تصریح کرد: محور کارهای این ستاد فراخوان و شناسایی فرهیختگان و نخبگان حاضر در اطراف هر مسجد است و برنامه‌هایی مانند سه‌شنبه‌های تکریم و شناسایی هنرمندان، ادیبان، شاعران از جمله این برنامه‌ها محسوب می‌شود.

رضوانی‌نژاد با بیان اینکه خدمات این مجموعه از فرهیختگان، هنرمندان و نخبگان و توانمندی آنان در کارآفرینی مدنظر قرار می‌گیرد ابراز داشت: این موارد از جمله مؤلفه‌هایی است که میزان موفقیت هر کدام از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با آن مورد سنجش قرار می‌گیرد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای توسعه نفوذ معنوی مساجد و احیاء کارکردهای مساجد را هم از دیگر رویکردهای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد اعلام کرد و گفت: با توجه به شیوع کرونا دو فرصت برای مساجد ما ایجاد شد و تنها به افرادی که داخل مساجد هستند، بسنده نکردیم و کل خانوارهای محلات تحت پوشش قرار گرفتند.

رضوانی‌نژاد افزود: افزود: ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان توانست بسیاری از خانوارهای ساکن در اطراف مسجد را در شبکه‌های مختلف ایجاد شده ساماندهی کند و برنامه‌های مساجد را از طریق فضای مجازی به سمع و نظر مردم برساند.


رضوانی‌نژاد حمایت از حافظین قرآن کریم و تامین موارد درمانی آن‌ها با مشارکت خیران را از جمله اقداماتی که توسط ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان انجام گرفته اعلام کرد و یادآور شد: در حال حاضر حدود 940 کانون فرهنگی هنری در سطح استان گیلان داریم و مدیران مربوطه باید نسبت به تقویت کانون‌های ضعیف اقدام کنند.

 

وی با بیان اینکه برخی از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان در دوره‌های مختلف در سطح کشور حائز رتبه‌های برتر شدند اظهار داشت: در تمام مساجد شهری و روستاهایی که بالای هزار نفر جمعیت داشته باشند امکان تأسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد وجود دارد.


رضوانی‌نژاد از سنجش توانمندی کانون‌های مساجد کشور با استفاده از سامانه‌ای که ایجاد شده است سخن گفت و تصریح کرد: این امر فرصتی را برای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد ایجاد کرده تا بتوانند از منابع کشوری استفاده کنند.

مدیر ستاد فهمای گیلان عنوان کرد: گیلان با اینکه تنها سه درصد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور را در اختیار دارد اما بالای ۱۰ درصد امتیازات کشور در سامانه بچه های مسجد توسط همین کانون‌ها کسب شده است واین نشاندهنده کارکرد و عملکرد خوب کانون ها در سطح استان است.