توسعه و تجهیز مساجد استان گیلان نیازمند تامین اعتبار است.
توسعه و تجهيز مساجد استان گيلان نيازمند تامين اعتبار است.
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان؛

توسعه و تجهیز مساجد استان گیلان نیازمند تامین اعتبار است.

حجت الاسلام رضواني نژاد اظهار داشت: هيچ سازمان و ارگاني به صورت يک پارچه خود را متولي و مسول مساجد نمي داند.
شناسه خبر : 29697 تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۸:۵۳

حجت الاسلام «محمدعلي رضواني نژاد» در گفتگو با ستاد ارتباطات رسانه اي فهما از استان گيلان با اشاره به فرا رسيدن روز جهاني مسجد که با ماه عزاداري سيد و سالار شهيدان اباعبدالله حسين(ع) مقارن شده است با بيان اينکه مقدس‌ترين و با اهميت‌ترين مکان روي زمين، مسجد است اظهارداشت: همه اماکن مقدس نظير مکه، مدينه، بيت المقدس و کوفه نيز به اعتبار مسجد مقدس شده اند.

  مدير ستاد فهماي گيلان به نقش مسجد در شکل‌گيري انقلاب اسلامي اشاره کرد و گفت: در پيروزي و تداوم انقلاب اسلامي به‌ويژه در دوران دفاع مقدس، مسجد خدمات قابل توجهي داشت و جايگاه و نقش آن در صورت توجه کافي، در مرحله حساس مقابله با هجوم فرهنگي دشمن نيز، مي‌تواند کارساز باشد.

  وي با بيان اينکه به صورت پراکنده تحقيقاتي در خصوص مساجد انجام شده اما نيازمند تحقيقات بيشتر در اين زمينه هستيم گفت: جز طرح سراسري تهيه شناسنامه مساجد که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و مرکز آمار انجام شده و کار شاخص ديگري در اين حوزه به چشم نمي خورد. 

  رضواني‌نژاد در ادامه با تشريح وضعيت مساجد استان گيلان گفت: از 2 هزار و 800 مسجد استان بيش از نيمي از آنها فاقد فعاليت و تحرک لازم هستند.

وي اذعان کرد:  کمتر از 20 درصد مساجد مذکور در  سه وقت صبح، ظهر و عصر، مغرب و عشا نماز اقامه مي شود.  

رضواني نژاد ادامه داد: به دليل مشکلات اقتصادي، ائمه جماعات ترجيح مي‌دهند در ادارات، سازمان‌ها، مراکز نظامي و انتظامي اقامه نماز کنند، لذا بيم آن مي رود که نماز جماعت در مساجد به ويژه نماز ظهر تعطيل شود.  

مدير ستاد هماهنگي کانون هاي فرهنگي هنري مساجد گيلان با بيان اينکه از جهت بهداشتي و نظافت ظاهري، درصد زيادي از مساجد جاذبه قابل قبولي به‌ويژه براي جوان‌ها ندارند، تاکيد کرد: خادمين و هيئت امنا اغلب مساجد کشور نه تنها جاذبه اي براي جذب جوانان ندارند بلکه خود مانع فعاليت بسيج و کانون هاي فرهنگي جوانان هستند و اکثر مساجد کشور صرفا در هنگام نماز باز بوده و نقش برجسته اي در حل معضلات فرهنگي و اجتماعي ندارند. 

  وي با انتقاد از اينکه در محلات جديد به ويژه در شهرک‌ها  و خيابان‌هاي جديد تعداد محدودي مسجد وجود دارد که مردم محل در ساخت و ساز اين مساجد با مشکل مواجه اند افزود: محلات بسياري در شهر رشت فاقد مسجد هستند و بسيار به چشم مي خورد که ساخت و ساز مسجدي حدود 15 سال طول کشيده و هنوز نيمه تمام است و در برخي از مناطق پنجگانه شهر رشت براي هر  12 هزار نفر يک مسجد وجود دارد.  

وي با بيان اينکه مجموع اعتباري را که نهادهاي مسئول جهت مساجد جذب و هزينه مي کنند، بسيار ناچيز است  و اين اعتبار در مقام مقايسه با ساخت يک فرهنگ سرا، يا يک بيمارستان کوچک، يا يک مجتمع آموزشي، يک پل کوچک و برابري نمي کند اذعان کرد: وضعيت بد اقتصادي مردم در سال هاي اخير و عدم توجه وزارتخانه ها و ارگانها به مساجد وضعيت نگران کننده اي را به وجود آورده است، که در صورت عدم رسيدگي جدي به زودي شاهد مساجدي خراب خواهيم بود .  

مدير ستاد هماهنگي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد گيلان ائمه جماعات، نيروهاي فرهنگي و بسيجي، اعضاي هيات امنا در مساجد را سرمايه‌اي عظيم دانست که به دليل حضور معنوي در اين سنگر حساس، از کم هزينه‌ترين بخش نيروي انساني به شمار مي‌آيند.

وي ادامه داد: اين افراد نيروهاي فهيم، ايثارگر، شجاع و کم توقعي هستند که سالهاست چراغ مساجد را روشن نگه داشته و با کرامت، خادم خانه خدا گشته‌اند .  

رضواني نژاد با اعلام اينکه  هيچ سازمان و ارگاني به صورت يک پارچه خود را متولي و مسؤول مساجد نمي داند اذعان کرد: زماني که از اختيارات و ماموريت نهادها سؤال مي‌شود و زمان تقسيم بودجه و اعتبارات، همه سازمان‌ها اعتبار و بودجه مي خواهند اما زمان پاسخگويي و خدمات دادن، مردم از اين سازمان به آن سازمان جهت مبلغ کمي مساعدت و کمک سرگردانند .