آیین سنتی علم بندان/ آغاز سوگواری ماه محرم در استان گیلان
آيين سنتي علم بندان/ آغاز سوگواري ماه محرم در استان گيلان

آیین سنتی علم بندان/ آغاز سوگواری ماه محرم در استان گیلان

مراسم سنتي علم بندان، آغاز سوگواري محرم در گيلان است که در هر گوشه استان با حضور گسترده مردم و با شکوه خاصي برگزار مي‌شود.
شناسه خبر : 29548 تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۱:۲۰

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه اي(فهما) گيلان: مردم استان گيلان از گذشته‌هاي دور تا کنون با برگزاري آئين‌هاي خاص به استقبال ماه محرم و ايام سوگواري ابا عبدالله الحسين (عليه السلام) مي‌روند و در اين ايام گوشه گوشه اين ديار شاهد آئين‌هاي خاص محرم است.

مراسم سنتي علم بندان، آغاز سوگواري محرم در گيلان است که در هر گوشه استان با حضور گسترده مردم و با شکوه خاصي برگزار مي‌شود.

در اين مراسم علم  را که نشان علم علمدار کربلا و نماد عزاداري سيد و سالار شهيدان امام حسين (ع) است از مساجد بيرون آورده و غبارروبي مي‌کنند و در گوشه ايي از مسجد قرار مي‌دهند و شرکت کنندگان با برگزاري مراسم سينه زني در غم شهادت امام حسين (عليه السلام) به عزاداري مي‌پردازند.

علم در شامل چوبي بلند به ارتفاع پنج تا شش متر بوده که رأس آن را با پنجه‌اي فلزي از جنس برنج و پارچه‌هاي مشکي و رنگين مي‌پوشانند که اغلب از پارچه‌هاي سبز به نشانه مظلوميت و محبوبيت امامان معصوم (عليهم السلام)، قرمز به علامت سرخي خون و شهادت آن بزرگواران و سفيد که بيانگر سيماي نوراني آنان بوده استفاده مي‌شد.

به اعتقاد مردمان گيلان برافراشتن پرچم و عَلَم برگرفته و يادآور مهمترين هدف امام حسين (عليه السلام) از قيام کربلا که همان برافراشتن پرچم اسلام بوده و علم نيز نماد استقامت و پيروزي است، مي‌باشد.  

آيين سنتي علم بندی در مسجد امام حسين(ع) بازار کلورز رستم آباد

مراسم علم بندي همراه با زيارت عاشورا همزمان با شب اول محرم مسجد امام حسين(ع) بازار کلورز رستم اباد توسط حجت الاسلام والمسلمين رهبرشاد، امام جماعت مسجد و به همت کانون فرهنگي هنري امام سجاد(ع) برگزار شد.

آیین سنتی علم بندی در مسجد واقعه آقا سيد محمد يمني روستاي کيسم

در شب اول محرم مراسم علم بندي محرم ماه خون وقيام و يادواره ايثار حضرت امام حسين(ع) و ياران وفادارش برگزار شد و اهالي به طور خودجوش در مسجد گردهم آمده و ابتدا مسجد واقعه آقا سيد محمد يمني را غبار روبي کرده و علم ها را نصب و عزاداري مي کنند.

آیین سنتی علم بندی در مسجد حضرت ولي عصر (عج) روستاي گنجه

مراسم علم گيري به مناسبت فرارسيدن ماه محرم و عزاداري حضرت اباعبدالله الحسين (ع) در مسجد حضرت ولي عصر (عج) روستاي گنجه به همت کانون جوانه هاي اميد برگزار شد.

آیین سنتی علم بندی در مسجد جامع روستاي امشل

کانون شهيد بهشتي مسجد جامع روستاي امشل در شب اول محرم مراسم عزاداري شب علم بندي را همراه با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء با حضور مردم محل با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي و فاصله حداکثري در حياط مسجد برگزار کرد.

آیین سنتی علم بندی در مسجد صاحب الزمان(عج) روستاي جوبن

مراسم علم گيري به مناسبت شب اول محرم توسط اعضاي کانون فرهنگي هنري شهداي جوبن برگزار شد.